Intim sommarkonsert
I dag, onsdag, strömmar toner av Felix Mendelssohn, Ottorino Respighi och paret Schumann från konstmuseets lokaler på Uppsala Slott. Sopranen Christina Högman återvänder till sin gamla hemstad för en konsert tillsammans med Uppsala Kammarsolister.
Sopranen och tidigare Uppsalabon Christina Högman.
Foto:
Åtta kompositioner av tyska tonsättaren Felix Mendehlsson sammanbundna med moderna mellanspel av Aribert Reimann, ett verk av Ottorino Respighi skrivet för stråkar och sång och ett knippe sånger av Clara och Robert Schumann. Fantastiskt vackra verk, säger Christina Högman, men inte alltid så lätta att sätta samman till en konsert.
- Sång och stråkensembler är inte alltid så lätt att kombinera, vilket egentligen är väldigt konstigt för det är en sådan bra kombination, säger hon.
Paret Schumanns musik brukar dyka upp på programmet när Christina Högman sätter samman en konsert. Deras liv och arbete har länge intresserat henne, vilket vid sidan av ett flertal konserter resulterat i boken Marie och musiken - en berättelse om familjen Schumann som kom 2002.
- För en sångare är det naturligt att falla för Robert och Clara Schumanns musik, de har skrivit så många bra sånger, säger hon.
Kvällens konsert med Uppsala Kammarsolister beskriver Christina Högman som intim och småskalig. Ett sätt att arbeta som skiljer sig från hennes framträdanden på olika operahus runt om i världen.
- Egentligen är det idealiskt att jobba tillsammans med stråkar på det här sättet. Det blir småskaligare, en miniorkester där det bästa av det mesta får plats. Man kommer närmare varandra och blir en del av ensemblen, säger hon.
Kollegerna i Uppsala Kammarsolister lyfter Christina Högman fram som en av Sveriges toppensembler.
- Det ska bli underbart att få jobba tillsammans, det är bara att tacka och ta emot, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!