Inte gnisselfritt för dans i Konserthuset
Tre dansuppsättningar har det blivit i den nya Konserthuset i Uppsala under hösten. Två av dem arrangerades av Konsert & Kongress själva, medan Uppsalabaserade gruppen Focus Dance fick hyra in sig. Starten för dansen på de nya scenerna har inte varit gnisselfri.
Marie och Joseph Sturdy har basen för sitt professionella danskompani, Focus Dance, i Uppsala. Men det är inte lätt att hitta en bra och fungerande dansscen här.
Foto: Pelle Johansson
Uppsalabaserade professionella dansgruppen Focus Dance hade hyrt den mellanstora salen i Konserthuset i slutet av oktober för tre dagars föreställningar av sin stora satsning för Linnéåret, Linné - a man for all seasons/Våroffer. Hyran för lokalen var 20 000 per dag. I priset skulle ingå teknikerassistens och viss marknadsföring.
- När vi kom till konserthuset för att installera vår föreställning om Linné hade man glömt köpa in dansstänger och dansmattorna var inte upprullade än, än mindre tillskurna, berättar Marie Sturdy.
- Den tekniska personalen verkade inte speciellt professionell, åtminstone inte den som var på plats. Större delen av personalen var bortrest på konferens.
Ingen annonsering fanns i huset av föreställningen och på biljettbokningssystemet på internet, Ticnet, var föreställningen insorterad under övrig musik i stället för dansföreställningar. Dessutom var själva mellansalen dubbelbokad på måndagen. Focus Dance erbjöds i stället den största konsertsalen, vars hyra på 35 000 reducerades något. Det var dock ett visst arbete för gruppen att flytta över all sin utrustning.
Focus Dance fick hjälp av en konferensvärdinna, som Marie Sturdy kallar enastående och Joseph Sturdy, koreografen, satte sig själv vid ljudbordet för att sköta musiken. Ljusteknikern var lite osäker på ljusbordet, eftersom det ännu inte hade kommit när utbildning gavs för de anställda i augusti.
Den stora scenen är dåligt avpassad för scenkonst som kräver dekor. Utanför dörren till scenen är en nödutgång som inte får blockeras. Det går därför inte att ställa kulisser eller rekvisita där som man kan behöva snabbt på scenen.
- Vi är medvetna om att Konserthuset är just ett konserthus och avpassar vår dans därefter. Bästa dansscenen i Uppsala är faktiskt Uppsala Stadsteater. Gottsunda Dans och Teaters scen är lite för liten, tycker Marie Sturdy.
Konserthusets konstnärliga ledare, Magnus Bäckström menar att problemen under hösten kommer sig av att alla är nya, både konserthuspersonal och deras samarbetspartners.
- Allt som har hänt här i höst har varit ett förstagångsscenario. vi lär oss och förhoppningsvis kommer problemen att klinga av, säger han till UNT.
Focus Dance har fått viss ekonomisk kompensation av Uppsala Konsert & Kongress för trasslet och känner sig ändå ganska nöjda, inte minst med att det kom mycket publik till Linné - a man for all seasons/Våroffer.
- Men man måste börja från noll här i Uppsala vid varje föreställning när det gäller marknadsföring. Bättre vore om det fanns en kontinuerlig dansföreställningsverksamhet, säger Marie Sturdy.
- Vi skulle önska att dansen fick samma status och möjligheter att synas som alla andra konstnärliga uttryck i Uppsala. Vi är förstås jätteglada att Konserthuset med alla dess möjligheter finns, säger Marie Sturdy.
Magnus Bäckström berättar att ett nätverk för dans som scenkonst i Uppsala är under uppbyggnad, där förutom Konsert & Kongress också Uppsala Stadsteater, Gottsunda Dans & Teater, Kultur i Uppland och Danskonsulenten i Uppsala län ingår.
- Vi håller också på att titta på vilka utländska gästspel vi skulle kunna ta hit i framtiden. Men i vår blir det fem dansföreställningar i Konserthuset, varav två är arrangerade av oss och tre har hyrt in sig, säger Magnus Bäckström.
I mars kommer en orientalisk dansföreställning och Ryska arméns kör och balett, i april gästar koreografen Christina Capriolis kompani med verket Very Very och SU En med det nya verket Cracks, samt det polska Teater Dada med ett modernt dansverk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!