Inget vemod över lÀmnad post

Han kÀnner inget vemod, sÀger han, Jan-Erik Wikström (FP) som efter mÄnga Är i kulturpolitikens tjÀnst lÀmnar kulturnÀmnden i Uppsala kommun.

Jan-Erik Wikström

Jan-Erik Wikström

Foto: Rolf Hamilton

Kultur och Nöje2010-11-29 16:18

Men för oss som följer kulturlivet hÀr i staden Àr det svÄrt att konstatera annat Àn att en epok Àr förbi. I tolv Är har Jan-Erik Wikström suttit i kulturnÀmnden och orÀkneliga Àr de kulturella sammanhang dÀr han har funnits med.
Visserligen kommer han att fortsĂ€tta vara en del av kulturlivet – och Ă€ven framöver engagera sig i flera stiftelser och styrelser – men ett slags avsked Ă€r det Ă€ndĂ„.
Vi trÀffas för att blicka tillbaka pÄ en lÄng karriÀr och en för kulturpolitiken hÀndelserik tid.
– Det Ă€r med Ă„lderns rĂ€tt som jag lĂ€mnar. Jag Ă€r glad för de Ă„r som jag har fĂ„tt, sĂ€ger Jan-Erik Wikström, i dag 78 Ă„r, och folkpartistisk ordförande i kulturnĂ€mnden sedan fyra Ă„r.

Redan Är 1962 var han med och grundade en kulturnÀmnd i Stockholms stadsfullmÀktige, som blev verklighet som Sveriges första tvÄ Är senare.
– Dessförinnan hĂ€ngdes kulturen hela tiden pĂ„ nĂ„gonting annat, sĂ€ger han.
År 1970 fick han en plats i riksdagen, 1976 blev han utbildnings- och kulturminister och 1992 landshövding i Uppsala.
Sedan han pensionerades som landshövding 1997 har han engagerat sig i kommunpolitiken och kulturnÀmnden.

Uppsala har sent omsider etablerat sig som en kulturstad, sÀger han. LÀnge förlitade man sig pÄ Stockholms utbud, men nu pÄ senare Är har det rent av blivit sÄ att stockholmare Äker till Uppsala för att ta del av det som hÀnder hÀr.
NĂ€r han blickar tillbaka pĂ„ Ă„ren i kulturnĂ€mnden Ă€r det framför allt tre saker han glĂ€ds Ă„t: Konserthuset ”utan Lena Hartwig och mig hade det aldrig blivit verklighet”, Biotopia ”ett lyckat exempel pĂ„ hur man kan omvandla ett gammalt museum till ett nytt”, och Reginateatern ”de gĂ€stspel som Ă€ger rum dĂ€r hedrar Uppsala”.
– UKK var segt. Det Ă€r mĂ€rkligt. MĂ„nga stĂ€der kĂ€nner en stor stolthet över sina kulturbyggnader, men Uppsalaborna har inte uppmĂ€rksammat konserthusets betydelse helt Ă€n i dag. Uppsala Ă€r en trög stad.

Vad har du varit mest besviken pÄ under Ären som kulturnÀmndens ordförande?
– PĂ„ att vi inte har fĂ„tt större resurser, frĂ€mst till stipendier till kulturutövare. Det har blivit lite bĂ€ttre, med Jan FridegĂ„rd-stipendiet och Ingmar Bergman-priset, men det finns mycket kvar att göra.
– Om jag fĂ„r sucka en suck till, sĂ„ Ă€r det att alltför fĂ„ politiker i Uppsala har ett eget kulturengagemang. Om man ska fĂ„ ökat stöd till kultur sĂ„ mĂ„ste politiker inse att kultur inte bara kostar, utan tillför glĂ€dje och mening i livet.

Är det nĂ„got du Ă„ngrar?
– Jag skulle ha protesterat mer mot vissa inslag i regeringens kulturpolitik.
Den nya, sÄ kallade koffertmodellen, dÀr delar av det statliga kulturstödet gÄr direkt till landets olika regioner som fÄr fördela pengarna sjÀlv, har Wikström inte mycket till övers för.
– Jag ser koffertmodellen som ett stort besparingsförslag. Nu blir det folk ute i landet som fĂ„r uppgiften att göra olika besparingar. Det Ă€r helt klart frĂ„ga om en lĂ€gre volym pengar, och den summan tar inte hĂ€nsyn till kostnader för de nya kulturinstitutioner och kulturgrupper som hela tiden tillkommer.

Men bortsett frÄn koffertmodellen har det mesta inom sÄvÀl kulturlivet som kulturpolitiken blivit bÀttre Àn förr, om man fÄr tro Jan-Erik Wikström. Han förundras över hur dagens politiker i allt högre utstrÀckning söker sig till kulturomrÄdet.
– NĂ€r jag började i riksdagen ville alla sitta i finans- eller skatteutskottet. Nu Ă€r kultur vĂ€ldigt poppis. En kulturpolitiker fĂ„r göra givande studiebesök i kulturlivet och fĂ„r ett bĂ€ttre kontaktnĂ€t. Kulturpolitiken fĂ„r lĂ„ngsamt högre status.
Han konstaterar att det ocksĂ„ har blivit allt bĂ€ttre presentationer av kultur i medierna, i form av till exempel recensioner. Liksom att kulturen debatteras mer i dag Ă€n förr – Ă€ven om den skulle kunna debatteras Ă€nnu mer.

Vad Àr bÀsta minnet frÄn Uppsalas kulturnÀmnd?
– Det Ă€r kulturnĂ€mndens enighet, att vi praktiskt taget har varit eniga om allt, det tycker jag. Och sĂ„ har det varit vĂ€ldigt glĂ€djefullt att dela ut kommunens hedersstipendier, att fĂ„ lyfta fram personer som har gjort en lĂ„ngvarig insats för kulturen i Uppsala.
Om det fanns ett hedersstipendium för kulturpolitiker borde Jan-Erik Wikström sjÀlv ligga mycket vÀl till.

Valdes in i riksdagen för 40 Är sedan
Jan-Erik Wikström, född 1932 i Stora Skedvi i Dalarna. 
Tidigt politiskt aktiv i Folkpartiets ungdomsförbund. Blev riksdagsledamot 1970. Var utbildnings- och kulturminister 1976–82. Landshövding i Uppsala 1992–1997. Suttit i kulturnĂ€mnden sedan 1998.
Har Àven varit verksam som förlagschef pÄ Gummessons förlag.
Sitter i flera stiftelser och styrelser, Àr bland annat ordförande för Drottningholms slottsteater.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!