Så pratar vi än en gång om Harry Potter. JK Rowlings nya webbsatsning – Pottermore – har fått internetvärlden att ropa: Äntligen! Men bokbranschen vet inte riktigt vilket ben den ska stå på. Å ena sidan pekar Pottermore mot nya möjligheter, där författare och förlag inte behöver ta en omväg och gå via återförsäljare för att kränga böcker till läsarna, å andra sidan är Rowlings tilltag ett tecken på att bokbranschen nu tar steget in i samma förvirrade värld som musikbranschen. Och det är en värld där inga gamla regler längre gäller.
Vad är det då Rowling gör? Jo, hon lanserar en sajt där läsarna kan köpa böckerna direkt från henne. Några fler Harry Potter-romaner blir det inte, men Rowling har skrivit nytt kringmaterial om sina figurer. Förlaget är fortfarande med på en hörna, även om Rowling själv äger de digitala rättigheterna.
Under de tio år som gått sedan musikbranschen först mötte den nya verkligheten i form av tjänster som Napster, har bokbranschen ständigt skjutit det digitala dilemmat framför sig. Man har så klart hela tiden vetat att det skulle komma en dag då det blev dags att på allvar fundera över utvecklingen. Men branschen har i mångt och mycket låst fast sig vid samma strategier som varit så förödande för musikbranschen: krav på starkare upphovsrättslagar, satsningar på DRM-skyddade filer och en ovilja att testa nya sätt att producera och sälja böcker.
Visst, det har funnits ett flertal digitala satsningar, även från storsäljande författare. Men JK Rowling har en särställning. Ingen annan samtida författare kommer i närheten av hennes framgång. Och när en sådan skribent berättar att hon från och med nu kommer att satsa på att bygga in interaktivitet i sina historier och sälja DRM-fria böcker, är det klart att förläggare världen över drar öronen till sig. Särskilt eftersom Rowling också passar på att utmana återförsäljare som Amazon och pekar mot en framtid där författare kommer att strida för att få behålla mer digitala rättigheter än standardkontrakten erbjuder i dag.
Pottermore är det tydligaste exemplet hittills på att bokbranschen förvandlas från en business-to-business-bransch (där förlag säljer böcker till återförsäljare) till en business-to-consumer-bransch (där förlag eller författare säljer direkt till sin publik). Värdet i denna förändring är uppenbar.
För vad Rowling nu gör är inte bara att skippa mellanhänderna och stoppa en mycket större del av inkomsterna i egen ficka, nej, hon ger sig själv också möjligheten att ta del av all den information om läsekretsen som tidigare hamnat någon annanstans. För hur ser egentligen hennes publik ut? Hur gamla är de, var bor de, vilka andra saker är de intresserade av?
I ett drag – om satsningen lyckas, vill säga – har en enskild författare fått otroligt värdefull demografisk data i sin hand. Så: till sist börjar även bokbranschen att förändras. Det mesta tyder på att inget kommer bli sig likt efter Harry Potters födelsedag den 31 juli, då Pottermore lanseras.
Inget blir sig likt
JK Rowling har en särställning. Ingen annan samtida författare kommer i närheten av hennes framgång, skriver Anders Mildner.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mediespalten publiceras varje lördag. Anders Mildner är frilansskribent med inriktning på mediefrågor. Mediekrönikan publiceras varje lördag. Övriga skribenter: Therese Eriksson, Björn Lövenlid och Katarina Sandström Blyme.