Det är alltså ungefär som på Guldbaggegalan. Man ska ju inte glömma att bara för att kändisfaktorn är så mycket högre att detta är den amerikanska filmindustrins firmafest, liksom Guldbaggen är den svenska. Sedan är ju förstås Hollywood (både direkt och som samlingsnamn för den USA-producerande filmindustrin) världens mest framgångsrika utan all annan jämförelse. Man kan tycka vad man vill om det men så länge den bland en viss mängd skräp forfarande kan göra filmer med sådan bredd och spännvidd som vinnarna ”Gravity”, ”12 Years a slave”, ”Dallas Buyers Club” och ”Blue Jasmine” så må det vara hänt.
Jag höll ”Gravity” som en av förra årets absolut bästa filmer och även om den varken fick för Bästa film eller Bästa kvinnliga huvudroll så kammade den hem sju stycken i andra kategorier. Den släpps påpassligt för hemmamarknaden denna vecka så för den som missat är det bara att ta för sig, även om det existentiella rymdeposet förstås var suveränt på riktigt stor duk. Den fick också pris för Bästa foto. På bio kan man fortfarande se det gripande historiska dramat ”12 Years a slave”, byggt på en verklig händelse. Lupita Nyong’o vann rättvist en Oscar för Bästa kvinnliga biroll för samma film. Den rullar på Filmstaden.
I mina gissningar inför galan gissade jag på ”Gravity” som Bästa film och Chiwetel Ejifor som Bästa manliga huvudroll. Alltså bara nästan helt rätt. Cate Blanchett som Bästa kvinnliga huvudroll var dock klockrent. Hennes gestaltning av huvudrollen i Woody Allens ”Blue Jasmine” sällar sig till de klassiska kvinnogestaltningarna på film. Den finns för hemmabruk sedan tidigare.
Ett slags upprättelse är det också för ofta utskällde Matthew McConaughey som mycket väntat vann i kategorin bästa manliga huvudroll för sin roll som aidssjuk i "Dallas buyers club". Den har Uppsalapremiär på fredag. Han var ju också bäst i ”The Wolf of Wall Street”, även om det var en mindre roll. Hans kroppsackompamjerade sång där tillhör minnesbilderna från filmåret 2014. Lite gäller detsamma även Sandra Bullock som gör sin bästa roll i ”Gravity”. Jag hade unnat Amy Adams det också för hennes insats i ”American hustle”.
Animerade ”Frost” skåpade ut det mesta i genren och visas fortfarande på Spegeln & Filmstaden, den håller bra som kompensation för den fjuttiga vintern 2014. Originella ”Her” fick välförtjänt pris för Bästa manus, av Spike Jonze, går också på Uppsalas biografer.
Det gick inte så bra för svensk eller ens nordisk film i år, nominerade ”Jakten” blev utan. Priset för Bästa icke engelskspråkiga film gick till italienska ”Den stora skönheten” i regi av Paolo Sorrento, som har svensk premiär nästa fredag.
Stort nominerade ”American hustle” fick ingen statyett liksom ”The Wolf of Wall Street”. Svulstiga ”The Great Gatsby” fick bara för kostym och scenografi. Så Leonardo DiCaprio får gråta hela vägen till banken. Hollywood lär inte behöva det på länge dock.