Ikea satsar på sovrum för stressade

Kultur och Nöje2004-07-28 17:31
"Det personliga uttrycket" är ledord när Ikea lanserar nästa säsongs katalog. Kunderna förväntas blanda och mixa sig fram till sin egen inredningssmak. Den stora svenska smakfolkbildaren backar ängsligt ut ur predikstolen och hakar på individualismen i stället.
Men sova ska vi göra i höst, det har Ikea kommit fram till.
Stressade, utbrända människor med sömnproblem är nu Ikeas främsta målgrupp. Svenska män över 35 sover minst i Västeuropa, förkunnar marknadschefen Håkan Sandman och presenterar stolt möbelföretagets nya serie sängar och sovrumsattiraljer. De går i en romantisk lantlig stil, inspirerade av den amerikanska landsbygdsidyllen.
- Sovrummet är den sista privata sfär vi har kvar i vår hektiska tillvaro med stress och sjukskrivningar, säger Håkan Sandman.
Förra året var det köket som stod i fokus, men kanske blev kraven för stora när vi inte bara förväntades göra tokkarriär, vara vackra, ha en fantastisk trädgård utan dessutom skulle bli våra egna gourmetkockar. Nu drar vi oss tillbaka och drömmer om svunna tider.
Men allra mest påtagligt vid presentationen av den nya katalogen är att Ikea inte längre vill ses som den allenarådande vägledaren till hur svenska hem ska se ut. Möblerna ska förstås köpas på Ikea, men sen får man blanda friskt, hur man vill.
- Vi har breddat våra serier för att öka möjligheten att skapa en personlig stil, säger Håkan Sandman.
Och katalogsidorna är strösslade med citat som "Visst är jag en romantiker... men på mitt eget sätt" och "Småblommigt? Inte för mig, tack!".
Den internationella marknaden har lärt Ikea vikten av mångfald, inte minst språkligt. I flera länder kommer katalogen ut på flera språk, den amerikanska finns till exempel också i en spansk version.
Sammanlagt kommer katalogen ut i 145 miljoner exemplar i 33 länder. 3,5 miljoner svenska hushåll får den i sin brevlåda måndagen den 3 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!