I Leipzig står kreativiteten i centrum

UNT:s Bo-Ingvar Kollberg skriver från bokmässan i Leipzig.

Foto:

Kultur och Nöje2008-03-18 09:26
Clemens Meyer hoppade högt, glasögonen for sin väg och tårarna sprutade, när mottagaren av årets Preis der Leipziger Buchmesse tillkännagavs i torsdags. Så vildsint går det annars inte till. Mässan i Leipzig är i allt väsentligt en stillsam tillställning. Den började redan på 1400-talet. Där var Frankfurt några århundraden före. Efter andra världskriget blev rollerna ombytta. 1947 satte man igång igen. Censuren i DDR lämnade dock sina spår. Ändå var Leipzig i arbetar- och bonderepubliken en stor bokstad med sina 35 olika förlag. I dag och efter die Wende är de väsentligt färre. Även om både Brockhaus och Reclam är påminnelser om storhetstiden som var en gång, innan Hitler lade landet i ruiner. Goethe, Schiller och Lessing är namn förknippade med Leipzig. Auerbachs källare från inledningsavsnitten till Faust finns kvar. Enligt somliga gör dock minnena av Bach, Telemann, Schumann, Wagner och Mendelssohn att Musikstaden Leipzig väger tyngst.

Det nya mässområdet norr om staden togs i bruk 1996. Det är en mäktig arkitektonisk skapelse med stora fristående mässbyggnader förenade genom täckta tunnlar uppe i luften och den väldiga Glashalle i mitten. Tidigare bodde man trångt nära den gamla stadskärnan. En särskild mässbokhandel ser i dag till att böckerna förväras på ett hederligt sätt. Inslaget av unga läsare bland publiken är påfallande. Den även i Tyskland förhärskande, nya mansrollen medför att kvinnorna är i majoritet. Knappast är flera kriminalböcker i utgivningen det rätta receptet för att få männen att ta reson. Sannolikt inte sportböcker heller. Frågan är något mera invecklad än så. Även om hoppet knappast kan stå till något bryskt uppvaknande av det slag som Klas Östergren önskade sig vid sitt välbesökta framträdande i montern Der Norden in Leipzig. Han drömde, påstod han, om att vakna upp ur en svår sjukdom och plötsligt märka att han kunde tala tyska. Nu gick det bra ändå med romanerna Gentlemen och Gangsters. Grit Thunemann från svenska ambassaden i Berlin skötte programmet förnämligt. Hon frågade, översatte svaren och läste sedan avsnitten ur de bägge böckerna, alltsammans på tyska.

Någon översättarhjälp behövde inte Horace Engdahl. Han deltog under lördagen i sin egenskap av författare och inte som ständig akademisekreterare. Hans aforismer finns numera i en pocketupplaga på svenska. Den tyska utgåvan under titeln Meteore är ett smakfullt bokband utgivet av Buchkunst Kleinheinrich. Den har fått ett stort uppslaget, lovordande mottagande i Süddeutsche Zeitung. Horace Engdahl gav en rad exempel på sin formuleringskonst, den som enligt den tyska kritikern resulterat i "fulländade understatements". Själv hävdade han att boken dessutom innehåller flera miniessäer. Även om förebilden är en från den tyska romantiken härrörande uppfattning, att allt är fragment. Aforismer är något oavsiktligt som plötsligt bara infinner sig, menade författaren. Där finns inget förarbete och ingen putsning efteråt. Vad det handlar om är "en psykisk ortsbestämning". Och det får väl sägas vara en definition så god som någon. Men som även avslöjar en del om hur vår kreativa förmåga kan fungera.

Att denna senare varken är outgrundlig eller omöjligt att komma på spåren, framgick av ett seminarium ägnat Deutsches Literaturinstitut i Leipzig. Det är en författarutbildning på universitetsnivå och en fortsättning på ett undervisningsämne som fanns redan under DDR-tiden. Fast då tog skolningen i marxism den mesta tiden. Till denna utbildning antas studenter efter graden av litterär begåvning. Hans-Ulrich Treichel, som är uppburen författare men också lärare, förklarade hur språk- och stilkänslan, musikaliteten, rytmen och förhållandet till stoffet är några av de kriterier man går efter. Det är sådant som funnits i övermått att ta del av hos de många etablerade författarna som medverkar på Leipzigmässan, däribland Clemens Meyer som själv varit elev vid Litteraturinstitutet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!