Capricen är en enda stor överraskning, men innehåller ändå någonting som får publiken att återkomma år efter år utan att veta vad det är de ska få uppleva. Epistel nummer 14 är ett av få fasta inslag som årligen återkommer.
– Men den tvistas till på olika sätt. Tempot ändras, vi har sjungit den baklänges och på olika språk, nämner Samuel Åhman som några exempel.
Han har varit involverad i Capricen sen 1997, som sångare, regissör och konferencier.
Det sägs att överraskningsmomentet i Capricen uppkom av en slump. Första året konserten ordnades var allt nytt, och som Christer Åsberg, som skrivit boken "Följ era Capricer", konstaterar:
– Då var Capricen själva överraskningen!
Ett år senare var Evert Taube planerad som gästartist, men lämnade sent återbud och vissångaren Bo Sundblad fick hoppa in. Han blev således den första hemliga gästartisten. Inför 1964 års Caprice var Sven-Bertil Taube tilltänkt som gästartist men kunde inte ge definitivt besked om sin eventuella medverkan. Då beslöt styrelsen att i fortsättningen inte trycka gästartisternas namn på affischerna för att på så vis undvika problem om det kom sena avbokningar. Därmed var överraskningsmomentet i "Caprice" fött.
I början hölls bara gästartisternas namn hemliga, men sen 1966 har deras entréer på scenen gjorts på överraskande sätt.
– Man vet aldrig vad man ska vänta sig av en "Caprice" innan man sitter i salen, säger Samuel Åhman.
– Det är väldigt fria tyglar och jag känner att jag uppmuntrats att pröva nya grejer. Vi har så många bra idéer i år att vi varit tvungna att stryka flera av dem, berättar Sebastian Ullmark som debuterar som regissör för årets "Caprice".
Föreställningarna inspireras också av de artister som deltar i årets show. De får komma med egna idéer och deras inriktning kan styra föreställningens tema, men kan också leda till det motsatta.
– Vi kan fråga artisterna vad de alltid drömt om att göra men inte vågat, och sen går vi på det, berättar Sebastian Ullmark.
När den fysiska biljettförsäljningen avslutades för några år sen blev det reaktioner. Inte helt oväntat, enligt Samuel Åhman.
– Vissa gäster har ju köat varje år i över 20 år efter sina biljetter och för dem var det en del av upplevelsen. Kvällen innan sattes tält upp och kön ringlade sig runt Universitetshuset hela natten, berättar Samuel Åhman.
Sebastian Ullmark ansvarar även för marknadsföring.
– Nu när jag tänker efter så nämner vi ingenstans vad "Caprice" är, vi bara utgår från att alla vet det, säger han med ett skratt.
Och Uppsalabor verkar veta vad det är då årets föreställningar nästan är slutsålda en vecka innan de fem föreställningarna äger rum.
Årets föreställning dirigeras av vicedirigent Folke Alin, då ordinarie dirigent Cecilia Rydinger Alin är sjukskriven.
– Varje år är Capricen antingen det bästa eller det sämsta enligt någon. Vissa år är det för lite OD och andra år för mycket av dem, kommenterar Folke Alin.
Som vanligt är hemlighetsmakeriet kring årets show det absolut viktigaste och både Sebastian Ullmark och Samuel Åhman väljer sina ord noggrant.
– Men vi kan avslöja att i år kommer det vara en helgalen grej i början av föreställningen, säger Samuel Åhman finurligt leende.