Nej, jag pratar inte om den psykopatologiska diagnos som man kring förra sekelskiftet hade för vana att klistra på kvinnor med diffusa symptom, utan snarare på den uppfattning om en hysterisk person som levt kvar sedan dess: någon med bristande känslokontroll, obehärskad och överspänd, med häftigt humör och impulsivt beteende. Ja, kort sagt det som vi i vardagligt tal brukar benämna som lätt neurotiskt, utan att för den skull vara en sjukdomsbestämning.
Karaktärsegenskaperna ovan har som bekant sedan tidernas begynnelse förknippats med kvinnor, så också i kulturella representationer, där den inlåsta första hustrun Bertha Mason i Brontës ”Jane Eyre” har fått tjäna som emblematiskt urexempel; inte minst i den feministiska kritiken av bilden av den galna kvinnan. När män skildrats som lätt hysteriska har det ofta varit med ett uttalat syfte om komisk effekt – tänk viftande armar, utbrott och slapstick à la Mr Bean.
Seriösa män med makt som gapar och skriker och har svårt att kontrollera sina känslor? Mindre vanligt, helt klart. Men när nu den tredje säsongen av amerikanska ”The Newsroom” rullar igång, så slår det mig ögonblickligen: på denna överhettade redaktion är hysterikan en man.
Nyhetsankaret Will McAvoy (Jeff Daniels) har redan i två säsonger ägnat sig åt att hålla svulstiga tal, smälla i dörrar, bryta ihop och slänga ur sig irrationella, impulsiva kommentarer i parti och minut. Kanalchefen Charlie Skinner (Sam Waterson) är en utpräglad koleriker, som tar varje tillfälle att skrika, gapa och slita sitt hår över sina inkompetenta medarbetare. Inget av detta ser ut att ha förändrats ett dugg i den tredje säsongen, vars första avsnitt kulminerar i några dramatiska minuter där McAvoy hinner säga upp sig, rusa ut och återvända igen som den goda journalistikens förste fanbärare. Överspänd är bara förnamnet.
För all del, ”The Newsroom” lutar sig också på en annan lång, könsstereotyp tradition, där det ångestridna manliga geniet upprätthålls av kvinnor med förmåga till eftertänksamhet och förnuft – den rollen spelar Emily Mortimer som producenten MacKenzie och McAvoys blivande fru. Men, det räcker inte som förklaring; ”The Newsroom” gör helt klart något intressant när den låter alla slags okontrollerade känslor härbärgeras i de manliga huvudrollernas kroppar. Synd bara att deras konstanta gap och skrik gör serien så vansinnigt jobbig att se på.
+ ”Homeland” har varit brutalt men också uppfriskande nytt i nya säsongen, men efter måndagens avsnitt (SVT) där en Brody-hallucination dök upp, är jag mer tveksam: håller detta verkligen?