Först ut att öppna den stundande teatervåren är Sam. Nu för andra gången i Play it again Sam 2 på Reginateatern där Andrea Geurtsen, Grosse Grotherus, John Fiske, Paul Kessel och Björn Sjödin lovar att framföra filmvärldens allra bästa låtar. Allt från James Bond till Dolly Parton, från Clint Eastwood till bland annat Saturday night fever. Filmmusik i en alldeles ny tolkning som ensemblen uppmanar publiken att avnjuta under avslappnade former, alltså med en öl eller ett glas vin innanför västen!
Mera hardcore blir det nog i Susanna Alakoskis Lyckliga slut på Uppsala stadsteater den 24 januari - titeln till trots. Lyckliga slut handlar nämligen om kvinnomisshandel men här lyckligtvis om kvinnor som orkar och vågar ta steget ut ur ett destruktivt förhållande. Alakoski är dessutom dubbelt aktuell på Stadsteatern med gästspelet Håpas du trifs bra i fengelset som handlar om en anhörigs förtvivlan över att ha förlorat en familjemedlem i missbruk och kriminalitet.
Två andra stora premiärer på Stadsteatern är klassiska Pygmalion, med vackra tidsenliga kostymer, och den begåvade regissören Farnaz Arbabis iscensättning av obstinata Hedda Gabler. Den sistnämnda en matchning i himlen - om jag får tippa!
Dagboksanteckningar från ett källarhål, som UNT ska berätta mer om längre fram, och Den gula tapeten hör till vårens mest intressanta föreställningar. (Teaterchefen Linus Tunström är suverän på att hitta de där små udda guldkornen!) Den senare föreställningen är skapad av Puma scenkonst, en förening med målsättningen att producera politisk scenkonst med särskilt fokus på genus- och maktrelaterade frågeställningar.
Också det mera lättsamma ryms på vårens scen. Vad sägs om Ionescos Den skalliga primadonnan med bland andra teaterrävarna Kim Anderzon, Margareta Byström, Helge Skooog och Roger Westberg på Reginateatern. Eller varför inte Konserthusets På bettet, med bland annat fryntlige Loffe Carlsson, Carina Lidbom och Pernilla Wahlgren, som lovar suga skrattet ur publiken med sin ytterst knasiga och oförklarliga historia om personlighetsförändring och en körresa. Något som borde passa musikstaden Uppsala!
Flera välkända återseenden blir det också: Ronny Eriksson gästar Uppsala med hela elva föreställningar av Vad skådar mitt norra öga? vilket måste innebära att denne motvallsnisse och ständiga sanningssägare är lika omtyckt av Uppsalaborna som av mig!
Al Pitcher, årets manliga komiker 2011, bjuder nu på påtår på Regina! Det är bara att hoppas att den blir lika välbryggd som den av UNT:s recensent så hyllade Fika tour.
Pitchers kvinnliga motsvarighet, Marika Carlsson som utnämndes till förra årets kvinnliga komiker, gästar Konserthuset med standupföreställningen En negers uppväxt. En omsusad föreställning om komikerns uppväxt som adopterad och som blivit både anmäld och friad för hets mot folkgrupp.
Ja, det är verkligen många enmansföreställningar och stå upp-nummer som spelas i Uppsala i vår. För att nämna några till så vill jag lyfta fram skådespelaren Johannes Brost, som nu tycks stå i full konstnärlig blom i och med filmen Avalon, och som gästar Reginateatern med föreställningen Limpan av Allan Edwall. Stjärnorna på slottet-aktuelle Claes Malmberg bjuder, liksom på tv, på självironiska tillbakablickar i Still alive.
Och så förstås Primater med topplån, med de sävliga Måns och Anders som nu beger sig på sin första Sverigeturné efter att ha invaderat tv-rutan med sina konstiga program. Samt duon Schyffert & Gustafsson som också gästar Konserthuset med en gemensam stand up-show.
Sist men inte minst: ett spex utöver det vanliga om Sessan, socialisten och stadskuppen, det vill s-tsarens dotter Anastasia, studenten Lenin och resten får ni lista ut själv. En hint kan vara den alternativa titeln: Spex utan klass av lokala Ett Teknat Spex.
Det låter lika crazy som konserthusets Strömstedt och Freud - Du borde gå och prata med någon! En terapeutisk föreställning där självutlämnande snack växlar mellan vansinnigt allvar och brutal humor. Det får åtminstone mig att bli nyfiken.