Sedan förra hösten har Katja Sliwinski varit ledig från tjänsten som chefsproducent på Stadsteatern. I stället har hon suttit på kulturförvaltningen och arbetat med kulturprogram för Uppsalas 46 000 förskole- och grundskoleelever. Samtidigt har hon projektlett en stor utredning av scenkonsten i kommunen. I utredningen ingår förstås också gästspelsscenen Reginateatern, Katja Sliwinskis arbetsplats fram till årsskiftet.
– Ja, på 60 procent i alla fall. Jag kommer att behålla 40 procent på förvaltningen, säger hon.
Katja Sliwinski var inte sen att tacka ja till att tillfälligt ta över efter Olle Starlander, som sade upp sig tidigare i våras och snart blir chef för kulturcentret Stenegård i Järvsö. Chefsbytet kommer efter en period då arbetsmiljön på Reginateatern stått i fokus och kritik riktats mot Olle Starlanders ledarskap.
– Jag har valt att inte fördjupa mig i det som varit. Det jag vet är att medarbetarna på Regina är extremt engagerade och känner starkt för verksamheten. Det vill jag bygga vidare på, säger Katja Sliwinski.
Hon tror att det är en fördel att hon saknar en yrkesmässig koppling till Regina. Den relation hon har till teatern är som Uppsalabo och besökare. I grunden tycker hon att Reginateaten är en fantastisk scen. Att besökarna ofta skiljer sig från den vanligtvis lite äldre och homogena publiken på Stadsteatern är tydligt, enligt henne
– Utbudet är häftigt men spretigt. När jag fick höra att Olle skulle sluta tänkte jag direkt att "rekrytera inte en ny permanent chef innan Reginas inriktning tydliggjorts när det gäller uppdrag och ekonomisk modell".
Och nu får du som du vill!
– Ja, jag tror att det är ett klokt upplägg. Men jag vill poängtera att jag inte föreslog mig själv som tf chef (skratt).
Vad kan du bidra med?
– Jag är ju scenkonstproducent i botten, det är min yrkesidentitet, så jag skulle nog säga att tydlighet är vad man får om man väljer mig: ramar, rutiner och förutsättningar för konstnärlig verksamhet. Det låter trist men så är det nog.
Hennes förordnande sträcker sig fram till årsskiftet. Vad som sker därefter är oklart. Det gäller även stora delar av Reginateaterns vårsäsong. Att sätta vårprogrammet blir en av höstens huvuduppgifter för Katja Sliwinski och hennes nya kollegor på teatern på Trädgårdsgatan.