– Det är så många som tar Strindberg och hans dramatik på så blodigt allvar. Jag och Anna (Pettersson, teaterchef på Strindbergs intima teater) försöker ta ner honom på jorden, avdramatisera honom lite, säger Elisabeth Wernesjö när vi träffas på ett Uppsalafik.
Fiket råkar ligga ett stenkast från där Strindberg bodde som ung och olycklig student, Övre Slottsgatan 22. Här fick han ta emot sina första refuseringar av pjäser. Men det gick ju bättre så småningom för honom och hans liv (1849 - 1912) torde väl vara ett av de mest väldokumenterade i svensk litteraturhistoria. Bland annat av författaren själv som också var en brevskrivare av rang.
– Det är så många gubbar som representerar det som varit och som ska hedras med jubileer och annat. Strindbergs verk för teatern har sällan dekonstruerats och omformulerats. Det kan faktiskt bli ganska komiskt när man klär av honom hans maktställning och uppfattningen om att han var ett geni, säger Elisabeth Wernesjö.
Det är inte första gången hon tar itu med en mansroll i maktposition. Vi har sett henne i rollen som "Koftan", en legendarisk chefredaktör från förra seklet i pjäsen som specialskrevs till UNT:s 125-årsjubileum 2015, "Ordets makt". På Uppsala stadsteater har hon också gjort roller som Shen Te/Shui Ta i "Den goda människan i Sezuan" och en av kung Lears döttrar, Regan, i uppsättningen av Shakespeareklassikern där Marie Göranzon hade titelrollen.
Men Elisabeth Wernesjö har varit borta ett tag från sitt jobb som skådespelare på Uppsala stadsteater. En skådespelarkollegas självmord förra året tog henne hårt. Hon hade också jobbat i över 35 produktioner på sex år. Det blev nödvändigt för henne att hämta andan ett tag.
När hon blev uppringd av Anna Pettersson som hade en föreställningsidé direkt för henne, så slog hon bakut.
– Min första reaktion var ett spontant "näääj, inte standup!". Det är en mardröm för en skådespelare att inte få gömma sig bakom manus och en rollkaraktär!
Men efterhand har Elisabeth Wernesjö funnit sig tillrätta med genren. Manuset har vuxit fram i samarbete med Anna Pettersson, i en lekfull och kreativ arbetssituation får man förmoda.
– Vi har utgått från improvisationer och mina fysiska impulser. Det blir en "one woman show" där jag använder mig av mina erfarenheter som skådespelare.
Redan som femåring visste Elisabeth Wernesjö att det var teater hon skulle arbeta med.
– Jag var helt tagen av att det finns ett yrke där man kan leka och få betalt. Som 16-åring begav jag mig i väg 30 mil hemifrån för att börja gymnasiet med teaterinriktning.Jag är uppvuxen med döva föräldrar och hade utvecklat en stor självständighet, berättar Elisabeth Wernesjö.
Till våren kan vi se Elisabeth Wernesjö i en ny serie i TV3, "Lingonligan", där hon ska spela en tränare för ett fotbollslag i division sju. Hon ska också medverka i en större samproduktion mellan flera teatrar, däribland Uppsala stadsteater och Riksteatern, samt en teater i Helsingfors, där en pjäs av Lars Norén ska få sin världspremiär. "Episod" heter den och handlar om tre par som är involverade i en husförsäljning.
– Det är många roliga projekt och det är skönt att jobba med en produktion i taget. Mellan varje spelperiod försöker jag vara ute mycket i naturen för inte drabbas av vad jag kallar postdramatisk stress.
"Strindberg - en standup" har premiär på Strindbergs intima teater lördag 18 november och på Uppsala stadsteater 9 december.