– Vore Bellman brittisk så hade det skrivits en bok varje år om olika aspekter på hans författarskap. Nu är han svensk och det finns inte jättemycket biografiskt skrivet om honom förut, säger Carina Burman.
– Det svenska 1700-talet har alltid intresserat mig, alltsedan min avhandling och min första roman som båda handlade om skalden Johan Henrik Kellgren.
De senaste tre – fyra åren har hon ägnat åt att efterforska och skriva om Carl Michael Bellman. I det arbetet har hon gått igenom gamla dokument, kyrkoböcker med mera.
– Man vet ändå förhållande vis lite om Bellman, jämfört med andra författare. Det jag gör är att jag skildrar honom utifrån hans samtid och miljö. Men den åtta sidor långa självbiografi som han skrev när han satt i gäldstugan är ingen pålitlig källa, där skarvade han en hel del.
Nästan alla kan sjunga något av Bellman om så bara "Gubben Noak". Men det finns många missuppfattningar om 1700-talsskalden. Att han var en fattig rumlare till exempel. Det var han inte alls. Han kom en smula på obestånd mot slutet av sitt korta liv (1740 –1795) och fängslades för obetalda skulder. Burman berättar att han var en snäll och generös person som gärna lånade ut pengar till fattigare vänner. Men han var också en ypperlig skald, sällskaplig och barnkär, kungatrogen, en begåvad underhållare och ämbetsman i statlig tjänst. Han var född i en högreståndsfamilj, även hans pappa var ämbetsman.En termin var han inskriven vid Uppsala universitet, men det finns inte belagt någonstans att han bevistade någon föreläsning. En av få gånger han lämnade Stockholms tullar.
– Visserligen diktade han om fattiga suputer som före detta urmakare Fredman. Men han kände inte de verkliga personerna, lånade bara deras namn. Fredman skrev han om först efter hans död, men Ulla Winblad, som i verkligheten hette Maria Christina Kjellström, levde när hon fick reda på att hon figurerade i Bellmans diktning och hon blev rasande, berättar Carina Burman.
Det eftervärlden känner bäst till är de båda samlingarna Fredmans epistlar och Fredmans sånger. 1770 skrev han den första episteln och han skrev ytterligare 25 stycken samma år. Men han har skrivit så mycket mer, dikter, visor, ordensparodier, skådespel, översättningar och religiös diktning, beställningsdikter och fästmansdikter. Bellman lånade melodier till sina texter som han själv gärna framförde, men han komponerade också själv.
– Redan som 15-åring är han verksam som översättare. Han var kanske inte någon stor tänkare, men väl en stor diktare, originell för sin tid. Fast han blev inte erkänd av sin akademiska samtid och valdes aldrig in i Svenska akademien, säger Carina Burman.
Boken är rikt illustrerad, allt är 1700-talsmålningar och teckningar från tiden. En par har Bellman åstadkommit själv, men här finns många målningar och teckningar som inte är så kända av hans namnkunniga vänner, far och dotter Hilleström, Johan Tobias Sergel och Elias Martin.
– Jag ville inte boken skulle se "gammal" ut och jag har moderniserat stavningen i Bellmans diktning. Tanken är att den ska kännas lättillgänglig, även om jag också velat göra den stora berättelsen om Bellman och hans 1700-tal, en tid som var på väg mot vår egen, säger Carina Burman.
Närmast ska hon åka till Bokmässan i Göteborg och bland annat medverka i ett seminarium 28 september tillsammans med Niklas Natt och Dag, vars deckare utspelas på 1700-talet. Dagen före kommer "Bellman. Biografin" ut.