”Stieg Larsson – well …”
PD James skakade på huvudet. Nej, det svenska deckarfenomenet Stieg Larssons haussade millenniumtrilogi gav hon inte särskilt mycket för, den där gången för fyra år sedan på kollegan Ruth Rendells 80-årskalas, firad på House of Lords i London.
”.. no, not so good”.
Anekdoten berättas för mig av Karl G Fredriksson, Uppsalabo och tillsammans med hustrun Lilian ett äkta deckarexpertpar, med mångårig erfarenhet från bland annat Svenska deckarakademin och tidskriften Jury. De är nära vänner till deckarstjärnan Ruth Rendell också, och genom henne träffade de PD James ett antal gånger. På den där pampiga 80-årsfesten i det brittiska parlamentets överhus, till exempel, då de pratade med PD James om det svenska deckarundret som spreds över världen. PD James, då 90 år, hade stenkoll på svenska stjärnor; ”Mankell, Nesser, oh yes.” Och så Larsson då, som hon inte gillade så vidare värst: ”nothing special”.
PD James, vital, påläst och aktiv in i det sista. Skrev vid sin bortgång på ännu en roman, 94 år gammal. Och den senast utgivna, ”När döden kom till Pemberly”, kom 2011 (på svenska 2012). Insatt i den svenska utgivningen, dessutom. Och jag hoppas att de svenska deckarförfattarna är hyfsat inlästa på hennes författarskap. Det borde de vara.
PD James har haft en stor betydelse för deckargenres framväxt och utveckling, och därmed förstås också banat väg för den svenska boomen. Med debuten ”Slut hennes ögon” 1962 var hon en förnyare. Hon tog spjärn i den klassiska pusseldeckartraditionen à la Agatha Christie, men tillförde nya dimensioner, i synnerhet en psykologisk aspekt och tydligare realism. PD James ville att intrigerna skulle vara ”på riktigt” i bemärkelsen att de hade kunnat hända i verkligheten. Medicinsk exakthet var avgörande, likaså förankringen i en specifik geografisk plats. Hon var ingen sagotant. Själv gillade hon för övrigt inte alls att bli jämförd med Christie: ”such a bad writer”, lär hon ha sagt. Hur som helst, utan PD James påverkan på genren, hade kanske inte det svenska deckarundret uppstått, vem vet.
Jag tänker också på vad filmatiseringen av hennes romaner betytt för det vi kallar ”tv-deckare”. En hel del, förmodligen. När tv-serierna baserade på hennes berättelser började visas på 1980-talet blev de något av en startpunkt för det nu så populära brittiska tv-deckarformatet, långkörare med Morse, Barnaby, Boyd med fler i huvudrollerna. Alla efterföljare till PD James hjälte, den lågmält elegante poeten och polisinspektören Adam Dalgliesh och hans vindpinade strövtåg över hedarna i grevskapen Suffolk och Norfolk, rakt in i våra tv-rum.