– Jag var på en konsert med klassisk musik för ungefär fem år sedan. Ett av styckena var skrivet av Fanny Mendelssohn. Jag läste om henne i programmet och gick hem för att googla vidare. Hon verkade vara en sådan spännande person, berättar Ellinor Skagegård.
Hon började läsa böcker om den tid som Fanny Mendelssohn levde i, tyskt 1800-tal i skiftet mellan upplysningstiden och romantiken. Ellinor Skagegård lyssnade också på poddar och såg BBC-dokumentärer om tiden och hon beställde hem en utgiven brevsamling från USA med de brev som Fanny skrivit till sin berömda bror Felix Mendelssohn Bartholdy.
– Det stoff jag fann om Fanny var nästa lite för bra för att vara sant och i början hade jag tänkt skriva en roman om henne. Men det blev för svårt att försöka sätta sig in i hur en person verkligen skulle kunna ha tänkt, känt och pratat på den här tiden, säger Ellinor Skagegård.
I stället valde hon att skriva en fackbok, en biografi, men hon har ändå tagit sig några litterära friheter här och där i den.
I början av förra året skickade hon in ett provkapitel och ett synopsis till några förlag och fick ett par napp. Det förlag som hon till slut skrev kontrakt med i mars 2018 ville att boken skulle bli klar till oktober samma år.
– Så jag satte mig och koncentrerade mig på projektet intensivt, varje ledig stund, och blev väldigt inne i Fanny Mendelssohns värld. Förra sommaren var så varm så jag satt på balkongen på nätterna och skrev, medan min dotter sov, berättar Ellinor.
– Men det är ingen forskningsrapport utan min tolkning av hur hennes liv kan ha sett ut! Tanken var att skriva en bok som kan tänkas intressera en bred allmänhet.
I bokens prolog är Fanny Mendelssohn död. Hon gick bort efter en stroke, blott 41 år gammal. Hennes bror återbesöker hennes rum på Leipzigerstrasse 3 i Berlin, tyngd av skuldkänslor över att han inte varit mer stöttande för systern. Några månader senare har han också gått bort i en stroke, 38 år gammal. Vid sin död ansågs han vara sin samtids största kompositör. Systerns musik fick vänta i 150 år till innan den började spelas på offentliga konserter.
Boken handlar om hela hennes liv, från barnet som föds in i en liberal och kulturellt intresserad judisk familj i Hamburg, till den vuxna kvinna som skriver musik och som håller musikaliska salonger i sitt hem med många prominenta gäster. Hon gifte sig 1829 med målaren Wilhelm Hensel och året efter fick hon sitt enda barn, Sebastian Ludwig Felix Hensel. Men som musiker och kompositör hölls hon tillbaka av sin tids konventioner, kvinnor av börd skulle aldrig vara en del av offentligheten. Att sedan hennes privata bjudningar med levande musik kunde ha flera hundra personer på gästlistan var en annan sak.
– Hon hade så många hinder av sin tidsanda, men hon var ändå inget offer. Till exempel fick hon musikalisk utbildning kanske tack vare sin musikkunniga mor och senare fick hon mycket stöd i sitt musikutövande av maken. Hon hade också ett mycket nära förhållande till sin bror, i synnerhet när det kom till musiken.
Ellinor Skagegård skriver själv musik, men i genren amerikana/folkrock till duon Dragon Dolls, där hon sjunger stämsång och spelar tillsammans med Linda Brandemark. I maj ska de släppa en ny singel.
– Hindren för kvinnligt musikskapande är fortfarande många, men de ser annorlunda ut i dag. För mig är det mer frågan om tidsbrist och prestationsångest!
susanne.sigroth-lambe@unt.se