Högdramatiskt i aulan

På onsdag kommer Södertäljeoperans La Gioconda till Universitetsaulan i Uppsala. 30 musiker och över 60 sångare kommer att ge Uppsalapubliken en föreställning om kärlek, svek och ond bråd död i Italiens Venedig.

La Cieca (Ingrid Tobiasson) har en mycket nära relation till sin dotter, gatusångerskan La Gioconda (Angela Rotondo), och ber för henne genom att sjunga för änglarna varje dag.

La Cieca (Ingrid Tobiasson) har en mycket nära relation till sin dotter, gatusångerskan La Gioconda (Angela Rotondo), och ber för henne genom att sjunga för änglarna varje dag.

Foto: Ilona Autio

Kultur och Nöje2007-11-26 11:32
Efter fullsatta föreställningar och hyllande recensioner i Stockholmstidningarna turnerar Södertäljeoperans La Gioconda vidare. Det är en drygt tre timmar lång föreställning, inklusive två pauser, som kommer till Uppsala i veckan.
- I Uppsala skippar vi mycket av scenografin. Med kör, orkester och solister blir vi drygt 90 personer och det är viktigt att solisterna får plats att agera, säger producenten Antti Koivisto.

Södertäljeoperans dirigent och konstnärlige ledare Giovanni Impellizzeri kommer från Sicilien och hade länge drömt om att sätta upp en opera på italienska. Den drömmen blev verklighet med La Gioconda. Föreställningens regissör Märit Bergvall tycker att italienskan är en fördel, till och med för förståelsen hos den svenska publiken.
- Vem vet, i stället för att publiken irriterar sig på att orden inte är tydliga nog kanske fler läser på om föreställningen i förväg den här gången. Opera är också en konstart där det inte är nödvändigt att förstå precis allt. Och sångarna vinner jättemycket, eftersom det både låter bättre och är skönare att sjunga på italienska, säger Märit Bergvall.

La Gioconda, som betyder den glada, är en gatusångerska som driver runt med sin blinda mor och försörjer sig genom att sjunga glada sånger för män.
- Det här är en folklig opera. Den gör en del besök i överklassen, men i stort sett alla människor befinner sig ganska långt ner på samhällsstegen, säger hon.
Ett nät av kärlek, svek och sorg tornar upp sig i operauppsättningen. La Gioconda har ett förhållande med Enzo Grimaldo. Men hon upptäcker att han älskar en annan, Laura Adorno. Efter att denna Laura räddar livet på La Giocondas mor står hon i evig tacksamhetsskuld till kvinnan som tagit hennes älskade Enzo.
- Hennes relation till mamman är nästan ännu viktigare än kärleken till Enzo och hon känner sig skyldig att hjälpa honom och Laura, berättar Märit Bergvall.

I arbetet med operan har hon gett sig själv tillåtelse att bygga in andra historier i grundhistorien.
- Vi har till exempel lagt den närmare nutiden genom att ett filmteam kommer till 1960-talets Venedig för att spela in en film. Den filmen är det 1600-tals drama vi sedan får följa i föreställningen, säger Märit Bergvall.
FAKTA/ La Gioconda

En opera i fyra akter som blev den italienske tonsättaren Amilcare Ponchiellis stora genombrott. Den uruppfördes i Milano 1876 och i Sverige 1892.
Operan innehåller det bekanta inslaget Timmarnas dans, även känd som melodin till Cornelis Vreeswijks Brev från kolonin.
Södertäljeoperans La Gioconda hade premiär på Kulturhuset i Ytterjärna 9 november och har också spelats på Södra Teatern. Efter Uppsalabesöket 28 november åker den 95 personer stora operatruppen till Västerås Konserthus 1 december.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!