Höga förhoppningar trots finanskris
Oron på finansmarknaden, många varsel och fallande börser har gett upphov till spekulationer kring lägre konstpriser. Kommer auktionshusen att klara krisen? På Uppsala Auktionskammare är man läget till trots optimistisk.
Foto:
Tidigare i höstas hade Stockholms två stora auktionshus, Bukowskis och Stockholms Auktionsverk sina stora moderna kvalitetsauktioner. Hos Bukowskis förblev hälften av objekten osålda. Bäst klarade sig mellanskiktet av kvalitetsmåleri med utropspris på 20 000-30 000 kronor. Den svenska konstbranschens kanske just nu mest omhuldade målare, Karin Mamma Andersson, klarade sig dock hyfsat och fick flera av sina verk i miljonklassen sålda medan normalt starka kort som Ola Billgren och Lena Cronquist gick tillbaka till säljaren.
Cronje van Walleghem säger att man på Uppsala Auktionskammare på grund av det oroliga ekonomiska läget och erfarenheterna från tidigare auktioner i år anpassat sina utropspriser till den efterfrågan som finns på marknaden.
- Det är nödvändigt att låta marknaden bestämma priserna. Några exakt "rätta" priser finns inte utan det är auktionstillfället som ger det aktuella marknadspriset. På så sätt kan man säga att auktionsförfarandet är väldigt rättvist, säger han.
Men att göra en marknadsanpassning av priserna får heller inte resultera i att objekt säljs för billigt för att undvika höga återropstal, påpekar Cronje van Walleghem.
- Vi har ett ansvar mot kunden att försöka få rätt pris. I Sverige har vi också länge jagat att inte ha några återrop medan det i utlandet är vanligt med mycket återrop på auktionerna, säger han.
Olyckskorpar har efter flera goda åren för konstbranschen nu börjat dra paralleller till den krasch som följde efter 1990-talets stora finanskris, något som Cronje van Walleghem bestämt vänder sig mot.
- Den stora skillnaden är mycket var belånat då, bankerna lånade ut stora summor vilket bidrog till att driva upp priserna.
Svenskarnas intresse för antikviteter är överlag stort jämfört med andra länder i Europa, medvetenheten är också hög bland kunderna i Sverige, tycker Cronje van Walleghem. Något som han är väl medveten om att auktionsbranschen har populära tv-program som Antikrundan och Första, andra, tredje att tacka för.
- Programmen skapar en medvetenhet och ett intresse, de har ett slags bevarande effekt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!