Historien svår fråga för Machine Games

Med ”Wolfenstein: new order” gav svenska Machine Games nytt liv åt en insomnad serie. Men trots dess snabba actionyta fick utvecklaren handskas med oväntat svåra frågor.

Jens Matthies är en av grundarna av Machine Games.

Jens Matthies är en av grundarna av Machine Games.

Foto:

Kultur och Nöje2014-09-15 10:00

”Wolfenstein 3D” var ett av de första titlarna där man kontrollerade karaktären ur ett förstapersonsperspektiv och har därmed gått till spelhistorien. Dessvärre kan inte samma sak sägas om seriens senare delar, som pendlat mellan godkända till rent dåliga. Att göra klassikern aktuell igen kan med andra ord inte ha varit den enklaste uppgiften.

Men med ”Wolfenstein: the new order”, som släpptes tidigare i år, var det många som menade att Uppsala-baserade Machine Games lyckades med just detta. Efter lanseringen har det även blivit ovanligt mycket uppmärksamhet för studion, som fått åka runt på mässor och tillställningar för att hålla intervjuer.

– Det är faktiskt första gången jag arbetat med ett spel som har blivit precis som planerat. Med det sagt har vi inte gjort några dåliga spel tidigare, men ofta händer det saker under utvecklingsperioden som gör att man behöver tänka annorlunda och planera om, säger Jens Matthies, kreativt ansvarig på Machine Games.

– Det känns overkligt att vi har fått så bra kritik och att människor är så intresserade av titeln även långt efter lanseringen. Det är bara i Sverige som vi inte har fått de allra högsta betygen.

Något som ”Wolfenstein: the new order” har fått mycket uppmärksamhet för är dess tema. Spelet behandlar en alternativ framtid där nazisterna har gått segrande ur andra världskriget och därefter tagit över stora delar av världen. Jens Matthies förklarar att en stor utmaning med detta var att behandla ämnet med respekt, något som han inte tycker görs tillräckligt ofta i dagens populärkultur.

– Vi har tänkt mycket kring detta, att inte underminera allvaret i nazismen och vad den står för, som väldigt många underhållningsprodukter gör.

– För oss är det väldigt viktigt att inte ta udden av vad ideologin innebär, det är viktigt att våra spelare får känna på det och det är därför vi till exempel har med ett arbetsläger i spelet. Vår värld är väldigt överdriven, men i grunden så bygger allt som nazisterna gör i vårt spel på en nazistisk ideologi.

Att ”Wolfenstein: the new order" skulle vara en kommentar på det politiska läget i Europa tycker han däremot inte.

– Det är klart det finns inspiration som kommer från verkligheten men på ett djupare plan försöker vi snarare kommentera det som är mänskligt än det som är aktuellt.

Machine Games

Machine Games är en Uppsala-baserad spelstudio som startades 2009. ”Wolfenstein: the new order" är deras debutspel, men många i studion kommer från Starbreeze och har erfarenhet av titlar som ”The chronicles of Riddick” och ”The darkness”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!