År 2009 sköts en ung man, Oscar Grant III (här spelad av Michael B. Jordan från tv-serien Friday Night Lights), till döds av polisen Johannes Mehserle på en tågstation i Oakland, Kalifornien. Ögonvittnen som befann sig på plats filmade händelsen med sina mobilkameror och spred på bara några minuter bilderna via sociala medier. Det är dessa autentiska bilder som inleder filmen som avslutas med samma sekvens, men då med Cooglers filmatiserade version. Där emellan får vi följa Oscars sista dygn i livet.
27-årige Ryan, som både har regisserat och skrivit manus till sin debutfilm, är likt Oscar Grant född 1986. Historien har många likheter med den om Trayvon Martin, som sköts till döds av en polis år 2012 i Florida. Filmen är ett tappert försök att återuppväcka händelser som dessa. Berättelser som tycks glömmas bort efter några dagars heta debatter i media. Coogler lyckas dock blåsa liv igen i en av dem. Han låter oss inte glömma, med förhoppningen att vi, denna gång, ska reagera. Att denna händelse ska göra skillnad.
Vi följer så Oscar när han firar sin mammas födelsedag, lämnar och hämtar sin dotter i skolan och försöker få ordning på sitt trassliga liv. Vi får veta, genom tillbakablickar, att han tidigare har suttit i fängelse. Den dag, den sista, i hans liv som vi får ta del av, kantas både av hans förflutna och hans framtid. Vi får nämligen också se en mognare Oscar som i mötet med en annan man får förhoppningen att det faktiskt kanske kan ordna sig. Samme man ger sig visitkort till Oscar. Detta gör naturligtvis filmen än sorgligare, med tanke på att vi är väl medvetna om hur detta drama kommer att sluta.
Oscars relation med dottern Tatiana (Ariana Neal) verkar inspirera honom att försöka ordna en stabilare och tryggare tillvaro. Skådespeleriet i filmen är intensivt och Melonie Diaz gör en fantastik rollprestation som Oscars flickvän Sophina. Både Oscars flickvän och hans mamma, som spelas av Octavia Spencer, ställer alltid upp för honom men bekymras samtidigt över hans val i livet.
Michael B. Jordan gör ett passionerat och nyansrikt porträtt av Oscar Grant som en emotionell, charmig, men också osäker ung man. Coogler fångar inte bara alla sidor hos vår huvudkaraktär, ett slag bör också slås för de fantastiskt återgivna miljöerna som vittnar om Oscars vardag. Detta är en modig och rak skildring, utan sentimentala inslag, av en svart ung mans tragiska öde. En berättelse värd att berättas.