Hemma hos Arn

Varnhem utanför Skövde har blivit Arnhem. Här på Västgötaslätten samlar Arn sina trupper inför slaget mot dansken. Under fanorna i storfilmen Arn finns Stellan Skarsgård, Sofia Helin och Arn själv, Joakim Nätterqvist, uppvuxen i Uppsala.

Inspelningen av Arn pågår för fullt.

Inspelningen av Arn pågår för fullt.

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2007-03-23 00:01
- Flytta lite på er, snart kommer det tjugo hästar här.
Inspelningen av Arn är som att vara förflyttad till Medeltidsveckan i Visby, bara femton grader kallare. Vart man ser är det brynjor, slagsvärd, hästmular och skägg.
Spelplatsen ligger utanför några nytimrade trähus, däribland ett som Arn bygger för sig själv och sin kärlek Cecilia. En å flyter lojt mellan träden. Statister i medeltida krigsmundering försöker förgäves värma sig i solen, lutade mot bågskyttemåltavlor.
Mellan husen väntar en klunga människor. Två sitter till häst, en av dem håller i ett standar. Vid orden tystnad - tagning lyder till och med hästarna. Standaren byter ägare. Birger Brosa, för gammal för att slåss, lämnar sina trupper till Arn Magnusson.

- Det känns bra, säger Birger Brosa som efter tagningen förvandlats till Stellan Skarsgård i långt grått hår och glest skägg.
- Det är kallt men solen skiner åtminstone, mina barn är här och omgivningarna är otroligt vackra.
Arn innebär Stellan Skarsgårds första större svenska roll sedan Glasblåsarns barn år 1988. Det är också den första svenska filmen med hela fyra Skarsgårdar i rollistan - sönerna Gustaf, Bill och Valter har var sin roll, Gustaf som kung Knut Eriksson.
- Jag har inte haft några scener mot dem än, men det är kul att kunna sitta hemma runt matbordet och prata om samma film för en gångs skull, säger Stellan Skarsgård.
Hans senaste produktion var en annan kostymfilm, Milos Foremans Goya's ghost. Vilka skillnader ser han mellan internationell och svensk storfilm?
- När man jobbar med bra folk är skillnaden faktiskt inte så stor. Runt kameran är det samma jobb som gäller, det spelar ingen roll om det är fyrahundra eller tjugo personer inblandade.

Efter lunchpausen sänks tonläget och svärdskramlet tystnar. Arn ska ta farväl av Cecilia och deras dotter Alde; Joakim Nätterqvist och Sofia Helin samlar sig och börjar repetera avskedskyssen nere vid ån. En brasa tänds och fusksnön på marken bättras på.
Sofia Helin kommer direkt till Arn från huvudrollen i Maria Bloms Nina Frisk, en småskalig, stiliserad relationsdramakomedi.
- Först kändes allt med Arn väldigt stort, det är enormt mycket saker som händer hela tiden, men när man väl kommer i gång blir det som vanligt. Det är kul att få variera sig.
Joakim Nätterqvist hade mest jobbat med teater innan han fick rollen som Arn och hade svårt att föreställa sig hur inspelningsarbetet skulle bli.
- Jag trodde inte att det skulle vara så likt teater. Men det handlar om ett lagarbete, ett enormt lagarbete, och det är precis så jag vill jobba.
- Det mest spektakulära i filmen tror jag blir de snabba hästscenerna. Att se alla hästar på bild, med det fina fotot, det kommer att bli riktigt bra.

Den första av de två planerade Arnfilmerna har premiär till jul, den andra kommer hösten 2008.
Men nu närmar sig tagningen av avskedsscenen. En inspelningsassistent ropar över slätten Allt fotfolk och gårdsfolk hitåt! Ett femtiotal smutsiga män, många med standar, alla med svärd, släntrar i väg mellan lera och fusksnö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!