Haute reklam by H&M

SJUNDE DAGEN. Karl Lagerfeldt. Stella McCarney. Viktor och Rolf. By H&M. Hur lyxigt känns det där sista?

Foto:

Kultur och Nöje2006-11-12 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I flera dagar, veckor, har tidningsläsare kunnat se fram emot tidpunkten 10.00 torsdagen den 10 november. I Aftonbladet har man kunnat läsa "På torsdag smäller det...". Som inför den viktigaste fotbollsmatchen i VM har vi laddat - genom att läsa textreklam. Redaktionella texter som alla vill att vi ska ta oss till Hennes och Mauritz. Helt okritiskt gör vi i mediebranchen klädjätten ännu rikare.

Alla tidningar rapporterar. UNT, DN, Svenskan. Och hetsar konsumenterna till att köa med varm choklad, täckjacka och bra skor en novembermorgon i Sverige. Och i torsdags köade folk. För att köpa kläder i den butik de troligen ofta köper sina kläder i. Det är smått absurt.
Allt känns långt från cat-walken. Långt från champagne, mingel och haute couture. Långt från vad de köpsugna, köande nog tror att de blir en del av. På H&M. Det kan de få tro. Om de blir glada av en skepparkavaj med hjärtformade knappar eller den beryktade bröllopsklänningen (Viktor och Rolf by H&M) ska inte jag vara den som säger att de är grundlurade av ett pr-trick. I jämförelse med H&M:s första gästdesigner Karl Lagerfedt är Viktor och Rolf en relativt okänd designerduo, som nu har blivit en del av det allmänna medvetandet. Bra för dem. Bra för H&M. Bra för de som köpte plagg för att auktionera ut dem.

För H&M:s satsning på couturedesigners har blivit en egen ekonomisk karusell. Rusa till butik, köp allt du kommer över av designern, gå hem och lägg ut plaggen på internets auktionssidor. Tradera, ebay, blocket. Muchos pesetas. Till alla. Och tidningarna kan fylla sina spalter med hur många som rusat till H&M, till synes utan att reflektera över den gratisreklam det är. Grattis H&M - det är briljant.