Guldknappen till Acne-designer
- Jag tycker vi är bra på att göra plagg som bäraren känner sig lite smartare i, säger vinnaren.
Acne Jeans startade som ett marknadsföringsprojekt 1997. Företaget sydde upp 100 par jeans, mörkblå med röda sömmar, och gav bort till vänner och bekanta.
I dag säljs jeansen över hela världen, och numera står Acne för ett helhetskoncept med allt från kavajer och skjortor till accessoarer och skor.
- Det unika med vår look och vårt koncept är att vi står med benen i två världar, i jeansvärlden och modevärlden.
Det är också ett av skälen till att Damernas Värld valt att ge Guldknappen 2004 till Acnes designteam. I juryns motivering står det bland annat: "Jonny Johanssons koncepttänkande design gör starka avtryck både i den nationella och internationella modevärlden".
Själv ser Jonny Guldknappen som betalningen för de senaste årens hårda arbete.
- För mig personligen, och de jag jobbar med, är det förstås en jäkla injektion att bli uppmärksammad så här. Det är ett väldigt fint pris. Det känns faktiskt lite overkligt, säger han med ett skratt.
Slutligen ger han sin motivering till varför han tror att de fått priset:
- Jag tycker att vi är duktiga på att göra kläder som adderar något till ens personlighet. Plaggen ska inte ta energi utan tillföra något, och man ska känna att man kan använda dem i alla sammanhang.
Fakta/Guldknappen:
Guldknappen är Sveriges mest prestigefyllda designpris och delas ut av
tidningen Damernas Värld. I år delas priset ut för 23:e gången, och bland tidigare vinnare märks Gunilla Pontén (1983), Jytte Meilvang (1989), Anna Holtblad (1992),
Lars Wallin (1995), Filippa K (1997), Ylva Liljefors (2002).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!