Det syns inte ett spår i Cecilia Nilssons ansikte av att hon festat till klockan tre på morgonen denna tisdagsförmiddag. På måndagskvällen fick hon ta emot en Guldbagge för bästa kvinnliga biroll i filmen Simon och ekarna.
En chockerande och lycklig upplevelse, enligt henne själv. Men nu är det vardag igen, om än guldkantad av alla gratulationer, och hon är mitt uppe i repetitionerna på Uppsala stadsteaters scen Ettan med Den flygande handläggaren. Det är en komedi som handlar om Försäkringskassan och dess omorganisation som pågått i princip sedan 2004.
– Jag spelar tjänstemannen Marianne Holmlund, en kvinna som vill göra något gott i sitt yrke, berättar Cecilia Nilsson.
– Hon försöker lojalt fungera i kaoset som uppstår under omorganisationen, men hon upptäcker att hon faktiskt gör folk illa och gör revolt. Hon blir en superhjältinna!
Gertrud Larsson har skrivit pjäsen på beställning från Stadsteatern. Allt lär vara hämtat från verkligheten och likheter med nu levande personer och händelser är därför ”tyvärr” helt avsiktliga. Som att tjänstemännen får spela in reklamfilm för att sälja in verksamhetens nya utseende hos allmänheten, vilket pressen fått se en provrepetition av före vårt möte.
Olle Törnqvist regisserar och har gjort både scenbild och kostym. Han är tillbaka i Uppsala efter succén Evigt ung som gick under förra spelåret och som ska återkomma i vår.
I föreställningen medverkar också Anna Carlson, Anna Maria Granlund, Claes Ljungmark och Mathias Olsson.
– Att spela in film det är hummer och champagne, men att spela teater är basföda för en skådespelare, något att ständigt återkomma till. Mötet och den ögonblickliga kontakten med publiken är viktigt för att utvecklas. Men visst är det roligt att kunna växla, säger Cecilia Nilsson.
Hennes Guldbagge, den tredje i familjen (maken Krister Henriksson har två) står hemma på matsalsbordet och väntar. Kanske den ska få flytta in i sovrummet.