Få personer har varit viktigare för Berlins elektroniska musikscen än Gudrun Gut. Den Voltaktuella artisten arrangerade klubbar, radioshowade, drev skivbolag, producerade andra artister och insåg en dag att hon nästan glömt bort sitt eget skapande. När hon kliver upp på scenen på Konserthuset i Uppsala i kväll står den egna musiken i fokus igen.
– Det är jättekul att arbeta med andra artister också, men i mitten av 00-talet insåg jag en dag att det blivit för mycket sådant och nästan inget eget. Tiden innan den insikten kallar jag nu mina 10 sociala år. De var roliga, men efter det behövde jag vara för mig själv lite mer, säger Gudrun Gut.
Som när det gäller det mesta med Gudrun Gut tog det snabbt fart. 2007 släpptes hennes solodebutalbum Put a record on, som är en tillbakalutad skiva med inslag av såväl ambient som electro och alternativ popmusik. Och när den kommer från någon som vigt halva sitt liv åt att presentera nu musik av andra för massorna är den naturligtvis uppdaterad mot samtiden.
Tre år senare kom Baustelle där Gudrun Gut samarbetar med Antye Greie under duonamnet Greie Gut Fraktion och nu är soloalbumet Wild life snart klart för att släppas.
– Det kommer att komma ut i slutet av september eller början av oktober. Jag jobbar med slutmixningen nu och funderar för fullt på om jag ska ta in någon annan till att mixa några låtar. Jag har jobbat lite för mycket med skivan nu och behöver nog någon utomståendes perspektiv. Ibland tycker jag att det är jättebra och ibland jättedåligt. Det är väldigt annorlunda mot sist i alla fall.
På vilket sätt?
– Svårt att säga. De som jag har låtit lyssna säger att det låter precis som jag, men jag tycker att det är annorlunda. Det är inte så många kärlekssånger den här gången och jag har spelat in den ute på landet, vilket jag tycker hörs i uttrycket. Låtarna har mycket sång också och mycket text.
När hon ställer sig på scenen på Konserthuset i Uppsala på lördag så blir det en blandning av det nya materialet och låtar från förra skivan, musik och bildprojektioner. Som alltid hos Gudrun Gut blandas musik och konst samman.
– Jag har aldrig sett mig själv som musiker utan snarare konstnär. När jag jobbar med musik så gör jag det utifrån koncept och idéer. Jag kan ha en idé om ett sound eller ett ljud och sedan jobbar jag för att genomföra det. Enligt mig är det där om att man måste vara en bra musiker, alltså skicklig på att spela instrument, för att göra bra musik bara bullshit.
Tanken från början var också att Gudrun Gut skulle bli konstnär. Hon flyttade till Berlin 1975 och läste konst på Hochschule der Künste och tänkte sig en framtid som avantgardistisk filmskapare.
– Men jag insåg snabbt att det gick för långsamt och att det var för svårt att få ihop pengar till filmprojekt. Även små filmer kräver en stor apparat och filmindustrin är trög. Då gick det mycket snabbare att göra musik. I början fanns det ingen tydlig avgränsning mellan Berlins konst- och musikliv. Vi gjorde projekt ihop och ofta var konserterna i konstgallerier. Nu är det inte så längre, men jag och många från min generation tog det med sig och jag ser ingen anledning att tänka om.