Grottpop med Rigas

Uppsalasonen Henrik von Euler är framför allt känd som en av nyckelfigurerna i det stora musikerkollektivet Moder Jords Massiva. Men på senare tid har han också blivit uppmärksammad för sitt soloprojekt Rigas, en lite främmande fågel i den elektroniska musikburen. i kväll, fredag, spelar han live på Kalmar nation.

Henrik von euler (mitten) är Rigas. Med god hjälp av Pelle Lindroth och Sæmundur Grettisson. Hur musiken låter? "Lite grottmänniskodum", enligt von Euler.

Henrik von euler (mitten) är Rigas. Med god hjälp av Pelle Lindroth och Sæmundur Grettisson. Hur musiken låter? "Lite grottmänniskodum", enligt von Euler.

Foto: Jesper Hammarström

Kultur och Nöje2006-05-18 23:59
Medan många av hans genrekolleger ständigt tycks vara på jakt efter den senaste tekniken väljer Henrik von Euler nämligen att göra tvärtom. Hjärtat i hans maskinpark utgörs av en gammal sampler med mycket begränsade resurser.
­ Ljuden kan aldrig bli mer än 17 sekunder långa. Dessutom blir de flesta samplingarna distade. De tekniska begränsningarna passar mig eftersom jag bara känner mig vilse och rastlös om jag har en massa valmöjligheter, förklarar han.
Den ålderstigna utrustningen sätter också sin tydliga prägel på Rigas musik. Det låter tanigt, nästan leksaksaktigt om hans kompositioner, något som skänker musiken såväl charm som egensinnighet.

Banal musik
­ -När jag började med det här projektet för två år sedan ville jag göra musik snabbt och enkelt, utan alltför mycket eftertanke. Musiken är lite banal och "grottmänniskodum". Därför är den också ganska effektiv live. Ofta behövs det inte mer än trummor, bas och en melodi för att publiken ska gilla det, säger Henrik von Euler.
Han har redan avverkat Arvikafestivalen och ett flertal klubbspelningar i Stockholm. Nyligen lade dessutom P 3 Rigas singel We are here to stay på sin spellista. Nu väntar Kalmar nation i Uppsala. Samma kväll spelar även Embassy.
-Ett tag skulle alla ha en laptop på scenen. Men det är ju inte så kul i längden att titta på en kille bakom en dator. Dessutom är det läskigt med datorer. De hänger sig hela tiden. I stället har jag "Nya Sampan" (Sæmundur Grettisson) och en kille på bakgrundssång med mig på scenen och jag använder mig av en sampler och en sequencer, berättar Henrik von Euler.

Unik musik?
Är det viktigt för dig att göra musik som skiljer sig från mängden?
­ -Jag tror i alla fall att man måste ha ambitionen att göra något unikt. Sedan slutar det ändå med att man kan göra referenser till allt möjligt. Vi har kommit så långt i musikutvecklingen att det är svårt att göra något helt nytt. I Moder Jords Massiva har vi pratat en del om det där med att skapa en ny genre. Vi har provat att byta låt helt och hållet efter åtta takter till exempel. Problemet är bara att det inte låter speciellt bra (skratt).

Tror du att din musik kan slå igenom stort?
­ -Den kommersiella potentialen är nog inte jättestor. Men musiken kan nog fungera bra utomlands. Om jag säljer en skiva i Asien och sedan dyker upp på åtta miljoner piratskivor så vore det rena drömmen (skratt).



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!