Vintermörkret har sänkt sig över staden, men genom det öppna fönstret klingar tonerna ut över Domkyrkoplan. Ljusa sopranstämmor blandas med mörkare tenorer och basar. Det är Uppsala domkyrkas gosskör som övar inför ”Goder afton, mitt herrskap”, som spelas i Konserthuset på luciakvällen.
I replokalen står stolarna uppställda i en skarp halvmåne med auditiorieliknande höjdskillnader. Det råder en hög koncentration bland gossarna – dirigenten Margareta Raab har stenkoll på de ack så viktiga detaljerna.
– Ni som sjunger basstämman får en obligatorisk hemläxa att skriva ner texten så att ni kan den ordentligt. Den här sången blir ju ingenting utan texten, säger hon bestämt när basarnas textrader flyter ut en aning.
Med tydliga handrörelser och fast blick leder hon kören. Hon böjer sig en aning, lyssnar in sopranerna och berömmer deras insats innan nästa sång tar vid.
– Jättebra, sopraner! Om ni kan göra det ännu bättre så kommer jag att få en fantastisk jul.
Man kan lätt få intrycket av att den disciplin som råder skulle vara avskräckande. Men även om repetitionerna präglas av strikthet så berättar Martin Hellberg, som varit med i kören elva år, att de gör mycket skoj ihop.
– Vi brukar sitta kvar efter repen och skriva ihop spexet som är en del av framförandet, och vi har väldigt roligt tillsammans.
Han berättar att de, till skillnad mot andra luciakonserter, vill uppmärksamma de stjärngossar som under 1500-talet vandrade i byarna, sjöng julsånger och framförde mysteriespel för att få pengar och mat.
Efter en stund smiter körens yngsta medlemmar ut. Det är den lilla gosskören som avslutar dagens repetitioner. I vanliga fall har de egna rep, men eftersom de kommer att medverka vid torsdagens framförande övar de ihop med stora gosskören. Jacob Reif har varit med i kören i två år, men fastnade för verksamheten redan när han som fyraåring besökte gosskörens öppet hus. Oliver Hamberg går på samma skola som Jacob och med sina tre månader i kören är han nästan nyast i gänget. Men han är inte nervös inför torsdagen.
– Vi har tränat mycket, säger han.
Alve Sylvian, som också varit med i tre månader, tycker däremot att det känns lite pirrigt i magen.
De betonar alla hur de genom gosskören fått många nya vänner.
Från replokalen hörs en distinkt klapp. Det är Margareta Raab som markerar mot en tjuvstart i ”Himlen hänger stjärnsvart”.
– Inga genvägar, de finns bara på Ikea.
Med en sådan dirigent är kören väl förberedd för torsdagens framträdande på Konserthuset.