Gammalt spex i ny tappning

Urpremiären av spexet På Madagaskar ägde rum på Södermanland-Nerikes nation 1869. Den 11 april är det nypremiär på Regina­teatern i Uppsala och för första gången i detta spex historia är det kvinnor i flera av de ­ledande rollerna.

Här repeteras en scen med Hanna Paradis i rollen som Uschiameja.

Här repeteras en scen med Hanna Paradis i rollen som Uschiameja.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2007-04-02 08:49
Under de senaste decennierna har På Madagaskar spelats av nationens spexgrupp vart tionde år och enligt traditionen med män i alla rollerna. Den version som har nypremiär 11 april är delvis moderniserad.
Ett hundratal medverkande av båda könen, skådespelare, sångare, dansare och musiker ska ge liv åt ett ?exotiskt? opera buffa-inspirerat spex från förrförra seklet.
De flesta i ensemblen är medlemmar i Södermanland-Nerikes nation, men inte alla. Eftersom huvudrollernas sångsolon är krävande har man faktiskt haft auditioner, vilket är ovanligt i studentspexsammanhang. Många i ensemblen är hämtade från exempelvis Allmänna sången och OD.

På Madagaskar handlar om hur en professor och en student från Uppsala lider skeppsbrott på den fjärran ön Madagaskar. Där träffar de på en infödingsstam som håller på med förberedelserna till den årliga offerfesten där människokött är det gudinnan Rakka helst vill ha.
- Rollistan innehåller vitt skilda kvinnoroller som den söta prinsessan Guttaperka och en ond trollkvinna, säger föreställningens regissör Ulrika Larsson.
- För mig var det självklart att ha kvinnliga skådespelare i kvinnliga roller. Vi har fått transponera om de rollernas sång. Vi har också skrivit till tre musikstycken med afrikanska trummor i och två ­arior. Men musiken, som är helt fantastisk, har vi annars inte rört.

Hon har också skrivit om lite av dialogen tillsammans med regi­assistenten Henrik Dock samt ­Sis­sela Bergman och Johan Peiris för att uppdatera 1800-tals­skämten och skala bort de värsta fördomarna.
- Infödingarna är stolta och smarta krigare i vår version. Egentligen skulle handlingen med ett möte mellan två civilisationer kunna utspelas var som helst i världen. Vi har angett i programbladet vad som är original och vad vi har ändrat, berättar Ulrika Larsson.
- Jag vill både att de som var med i uppsättningen av På Madagaskar 1957 ska känna igen sig och att de unga som ser det för första gången ska tycka att det är kul. Det ska märkas att det är en tradition som vidareutvecklats in i 2007.

Ulrika Larsson är inte student längre utan arbetar sedan två år tillbaka som sjukgymnast. Men när erbjudandet om att regissera detta traditionstyngda spex dök upp kunde hon inte motstå utmaningen. Hon har tidigare varit spexdirektör på Snerikes nation och satt upp många och nyare spex. Några har hon varit med och skrivit också., som Tusen och en natt som gavs på Stockholms nation 2005 och fick fyra kajor i UNT.
- Fast det musikaliska låter jag vår dirigent Gustav Carlson ha ansvar för. Vi har utgått från partituret som forskades fram i gamla arkiv till uppsättningen 1997, säger Ulrika Larsson.

Sex föreställningar ska ges på Reginateatern av På Madagaskar till och med 15 april. Sedan bär det i väg på turné till Nyköping 27 april och Örebro 28 april.
FAKTA
På Madagaskar skrevs av Hugo Montgommery Cederhielm och några till under en enda natt på krogen Taddis någon gång i slutet av 1860-talet. De låste in Anton Kull och August Forssman under ytterligare en natt med uppgift att knåpa ihop musiken med Verdi och Offenbach som inspirationskällor. Ursprungligen var den skriven för enbart piano, men 1907 skrev Albert Gille arrangemang för orkester.
Sedan 1947 har spexet spelats vart tiondeår av Snerikes nation, med avbrott 1967.
1997 gästspelade Snerikes nation med På Madagaskar på Upsala stadsteater. Den gavs helt i enlighet med originalet. Då spelades också ett ännu äldre spex, Mohrens sista suck (1865), som akt ett.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!