Ett hundratal medverkande av båda könen, skådespelare, sångare, dansare och musiker ska ge liv åt ett ?exotiskt? opera buffa-inspirerat spex från förrförra seklet.
De flesta i ensemblen är medlemmar i Södermanland-Nerikes nation, men inte alla. Eftersom huvudrollernas sångsolon är krävande har man faktiskt haft auditioner, vilket är ovanligt i studentspexsammanhang. Många i ensemblen är hämtade från exempelvis Allmänna sången och OD.
På Madagaskar handlar om hur en professor och en student från Uppsala lider skeppsbrott på den fjärran ön Madagaskar. Där träffar de på en infödingsstam som håller på med förberedelserna till den årliga offerfesten där människokött är det gudinnan Rakka helst vill ha.
- Rollistan innehåller vitt skilda kvinnoroller som den söta prinsessan Guttaperka och en ond trollkvinna, säger föreställningens regissör Ulrika Larsson.
- För mig var det självklart att ha kvinnliga skådespelare i kvinnliga roller. Vi har fått transponera om de rollernas sång. Vi har också skrivit till tre musikstycken med afrikanska trummor i och två arior. Men musiken, som är helt fantastisk, har vi annars inte rört.
Hon har också skrivit om lite av dialogen tillsammans med regiassistenten Henrik Dock samt Sissela Bergman och Johan Peiris för att uppdatera 1800-talsskämten och skala bort de värsta fördomarna.
- Infödingarna är stolta och smarta krigare i vår version. Egentligen skulle handlingen med ett möte mellan två civilisationer kunna utspelas var som helst i världen. Vi har angett i programbladet vad som är original och vad vi har ändrat, berättar Ulrika Larsson.
- Jag vill både att de som var med i uppsättningen av På Madagaskar 1957 ska känna igen sig och att de unga som ser det för första gången ska tycka att det är kul. Det ska märkas att det är en tradition som vidareutvecklats in i 2007.
Ulrika Larsson är inte student längre utan arbetar sedan två år tillbaka som sjukgymnast. Men när erbjudandet om att regissera detta traditionstyngda spex dök upp kunde hon inte motstå utmaningen. Hon har tidigare varit spexdirektör på Snerikes nation och satt upp många och nyare spex. Några har hon varit med och skrivit också., som Tusen och en natt som gavs på Stockholms nation 2005 och fick fyra kajor i UNT.
- Fast det musikaliska låter jag vår dirigent Gustav Carlson ha ansvar för. Vi har utgått från partituret som forskades fram i gamla arkiv till uppsättningen 1997, säger Ulrika Larsson.
Sex föreställningar ska ges på Reginateatern av På Madagaskar till och med 15 april. Sedan bär det i väg på turné till Nyköping 27 april och Örebro 28 april.