Gammal var äldst på reggaefestivalen

Legendariska rootsgruppen The Heptones fick avsluta reggaefestivalens första dag, och radade upp klassiker efter klassiker, skriver Stefan Warnqvist.

Heptones på Uppsala Reggae Festival.

Heptones på Uppsala Reggae Festival.

Foto: Tony Andersson

Kultur och Nöje2011-08-05 11:30

Årets upplaga av reggaefestivalen har enligt egen utsago lagt större fokus på nyare dancehallartister. Torsdagskvällens huvudattraktion var dock den legendariska rootsgruppen The Heptones, som har funnits sedan i mitten av 60-talet och är en självklar del av reggaehistorien. Senast de spelade i Uppsala var på festivalen för två år sedan, då de gjorde succé med ett ösigt framträdande på tältscenen.

Årets spelning på huvudscenen blev en ny triumf för The Heptones, nu en duo bestående av Leroy Sibbles och Barry Llewellyn. Med sig hade de ett sjumannaband med fingertoppskänsla för deras variationsrika och melodistarka rootsreggae, där särskilt den tre man starka blåssektionen imponerade med sin återhållsamma precision. Klassiker efter klassiker radades upp med en självklar säkerhet.

Som frontman har karismatiske Sibbles en förmåga att utan större åthävor äga varje scen han står på. Han vet att gruppen är bra och att deras låtar är bra, och verkar ha en aldrig sinande entusiasm för att framföra dem. Förutom att Sibbles är en extraordinär sångare påpekade han i sitt mellansnack att han även har skapat många basgångar som återanvänts flitigt av andra artister. När han sedan tog på sig en bandlös bas och började spela sin instrumentalklassiker Full up – som använts till bland annat Musical Youths Pass the Dutchie – steg jublet och stämningen höjdes ytterligare.

Tidigare på kvällen bjöd den inflytelserike producenten och DJ:n Don Corleon på ett långt framträdande. Han fick sällskap på scenen av två sångare, först Protoje och därefter Pressure. Protojes mjuka rootsreggae och Pressures småsnälla variant av dancehall kompletterade varandra. Båda har en imponerande samling låtar att luta sig emot och gjorde starka insatser. Men visuellt blev det i längden lite för enformigt, trots en maffig ljusshow och all rök som pumpades ut från rökmaskiner. Pressures lakoniska coolhet bakom sitt sound system och två energiska sångare räckte inte för att fylla upp den stora huvudscenen.
Det gjorde däremot The Heptones en stund senare. Den här kvällen var det de som var kungarna på scenen.

Uppsala Reggaefestival

Torsdag
The Heptones Pressure, Protoje & Don Corleon

BÄST: Leroy Sibbles, för karisman, sångrösten och basgångarna.
SÄMST: Att det hände så lite på tältscenen under torsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!