Att göra en ny version av ett känt varumärke kommer med både för och nackdelar. Fördelar i form av en redan etablerad publik som är nyfiken. Nackdelar i form av risken för att svika samma publik. Resultatet är en balansakt på hög höjd som svenska Arrowhead Game Studios nu fått erfara på nära håll när de gjort om den gamla klassikern ”Gauntlet”, ett spel som regissören Axel Lindberg från början knappt hade någon koll på.
– Inte mer än att jag spelade det när jag var ung. Det var ganska gammalt redan då, säger han.
Det ursprungliga ”Gauntlet” släpptes 1985 som ett arkadkabinett och var ett av de första spelen i fantasymiljö. Det blev en kritikersuccé där du tillsammans med tre andra spelare intog olika roller för att röja runt i grottor. Samarbete stod alltid i centrum för upplevelsen varför det föll sig naturligt att Arrowhead, som tidigare ligger bakom spel som ”Magicka”, skulle ta hand om remaken.
– Vi såg ju att ”Gauntlet” egentligen var ett väldigt socialt spel. Så vi ville återskap den där jarrgongen av cola, chips och hets som råder vid spelkvällar och som ”Gauntlet” var ett tidigt exempel på.
Utvecklingen kom dock med flera utmaningar. Först och främst ville Arrowhead fortsätta göra de spelbara hjältarna så olika som möjligt. Något som riskerade att tära på systemet då allt skulle sitta ihop med ett gemensamt regelverk på slutet. Axel Lindberg beskriver slutfasen som en period av ångest, men tycker att teamet lyckats med vad de ville göra.
Men problemen slutade inte där. I dagens spelklimat kryllar det av olika fantasyspel, varför ”Gauntlet” tidigt beskylldes för att vara ännu en klon av populära ”Diablo”. Något som hade kunnat ligga Arrowhead i fatet om de inte fått hjälp från ett ganska oväntat håll, de gamla ”Gauntlet”-fansen. Axel Lindberg berättar:
– De var riktigt upprörda och även fast de inte spelat vårt spel än så kom de till vårt försvar. De gjorde väldigt klart för kritikerna att om något så var det faktiskt ”Diablo” som hade kopierat ”Gauntlet” en gång i tiden. Det var fint. Jag hoppas vi givit dem ett spel som kan leva upp till den kärleken.