Jämfört med NHL 13 är det lättare att tajma tacklingar i NHL 14, vilket leder till att det smäller ordentligt överallt på planen. Det mer fysiska spelet gör också att det inte går att åka förbi en försvarare lika lätt som senast.
Tanken är att lagen på detta sätt ska bli lättare att skilja åt. Väljer man exempelvis Boston Bruins, som består av många storvuxna spelare, kommer det att vara svårare för motståndaren att tackla än om man spelar med ett snabbt lag med lättare spelare. Spelets producent Andy Agostini förklarar att EA Sports redan i ett tidigt skede valde att arbeta med just fysiken.
– I NHL 13 hade vi en fysikmotor som vi inte var helt nöjda med. Med NHL 14 vill vi få en bättre balans i det fysiska spelet, säger Andy Agostini.
En annan del som det märks att EA Sports har arbetat med är målvaktspelet. Målvakterna har fortfarande en del problem, framför allt är de dåliga på att styra returer åt rätt håll, men de känns mer mänskliga än i förra årets upplaga. Det är lättare att göra mål på direktskott, när målvakten tvingas förflytta sig i sidled, samtidigt som det krävs att man skymmer dem i skottläget för att det ska bli farligt. Andy Agostini igen:
– Om man ser på riktiga målvakter kommer några av dem att hinna förflytta sig och rädda pucken, medan andra inte kommer göra det. Och det är svårt för oss att lyckas med det, men vi försöker få det att vara så realistiskt som möjligt, säger han.
Även om många av problemen från förra året är åtgärdade finns det rum för förbättringar. Det är fortfarande för lätt att ta sig in i motståndarens zon, på grund av att de datorstyrda backarna är alldeles för passiva, och under testsessionen blev det slagsmål vid för många tillfällen.
Precis som i tidigare spel handlar fighterna mest om att trycka snabbt på en knapp, vilket snart blir tröttsamt.
Men EA Sports är på rätt väg med sin hockeyserie. Det mer fysiska spelet gör stor skillnad och är välkommet. I övrigt rör det sig mest om mindre förbättringar, som justeringar i skridskoåkningen och en ny mekanik för att utföra dragningar.