Från början bestod den mest av irriterande blippande. Men under 1980-talet utvecklades datorspelsmusiken till något som många skulle komma att uppskatta även vid sidan av tv-spelen.
På lördag spelas musik från klassiska tv-spel som Zelda och Castlevania av Kungliga Akademiska kapellet i Universitetsaulan i Uppsala.
Japan har alltid legat före när det kommer till datorspel.
Nintendos första spelkonsol NES släpptes i Japan 1983, tre år före Sverigelanseringen. När det kom till att förstå den tidiga datorspelsmusikens storhet var de ännu snabbare.
1986 arrangerades den första symfoniorkesterkonserten med datorspelsmusik i öriket vilket är 20 år innan den första genomfördes i Sverige.
I helgen är det Uppsalas tur att få uppleva klassiska tv-spelsmelodier i symfonitappning.
– Jag har bland annat valt att arrangera låtar från kända spel som Zelda och Chrono Trigger, men inte tagit de vanligaste utan sådana som aldrig tidigare gjorts i Sverige, säger David Westerlund, som satt ihop programmet till Level UPPsala och kommer att spela piano.
Det är tveksamt om den första datorspelsmusiken ens kan kallas musik.
Det monotona blippandet på de första arkadspelen lämnade i alla fall knappast intryck i annan form än som irritation.
Men i början av 80-talet förändrades datorspelmusiken i och med att hemdatorn Commandore 64 kom som innehöll det trekanaliga SID-chipet vilket gav spelföretagen helt nya musikmöjligheter.
Spelföretagen började anlita särskilda spelmusiker och datorspelens soundtrack ökade både i komplexitet, funktionalitet och konstnärligt kvalitet.
– Det är lite knepigt att bestämma vad som ska klassas som musik, men i mitten av 80-talet gick det tidiga blipbloppandet över till riktigt bra musik i och med spelen på Nintendos första konsol, säger David Westerlund.
Det sistnämnda var det kanske inte så många som märkte av när de slog på sin Commandore 64 och spolade fram kassettbandet till rätt ställe och drog igång The last ninja eller International Karate eller startade sitt Nintendo Entertainer System och tryckte in Zelda eller Castlevania i konsolen.
Liksom i fallet med filmsoundtracks rörde det sig om strikt ändamålsenlig musik vars främsta syfte var att förstärka spelupplevelsen.
Den tidiga dator- och tv-spelsmusiken skulle dock nagla sig fast och har på senare år fått en högre konstnärlig status.
– Jag tycker att den kan mäta sig med musik av kända klassiska kompositörer. Den är väldigt annorlunda, men jag tycker definitivt att den är bra, säger Stefan Karpe, som är Level Uppsalas dirigent.
Är datorspelsmusiken underskattad?
– Nja. De som spelat tv-spel uppskattar ju den och de som inte gör det vet väl knappast något om den.
Sedan 2006 har det genomförts en rad symfoniorkesterkonserter med datorspelsmusik i Sverige, medan rockband som tolkar datorspelsmusik fortfarande är ovanligt. Lite konstigt kan tyckas eftersom det borde vara enklare att dra ihop ett band än en symfoniorkester.
En Sverigepionjär på området är Uppsalaartisten Henrik Lidbjörk vars band Killed by Koopa gör en konsert på Escobar i Uppsala på fredag kväll som en uppvärmning till Level UPPsala på lördag 12 mars.
David Westerlunds filosofi är att inte ändra någonting i musiken när han arrangerar Level UPPsala.
Killed by Koopas retrorockversioner av musiken är något helt annat. Låtarna kan till exempel ta avstamp i en tv-spelslåt men gå över i något helt annat.
– En del av låtarna vi gör är ju loopar på kanske 30 sekunder och då skulle det bli lite tjatigt att bara spela den slingan om och om igen, säger Henrik Lidbjörk.
Henrik Lidbjörk har gjort datorspelmusikcovers med artistnamnet Mutherpluckin’ B under flera år och fått fans i stora delar av världen genom att lägga ut musiken på Internet.
Där är det i första hand inbitna spelmusikfans som lyssnar på den.
När Killed by Koopa, som sattes ihop för att kunna spela musiken live, spelar möter den dock en annan publik, vissa som inte ens hört originallåtarna tidigare.
– En del som inte hört låtarna tidigare har blivit överraskade och kommit fram och sagt ”det här var ju riktig musik”, berättar Henrik Lidbjörk.
– För oss är det viktigt att musiken funkar utan några förkunskaper, men att låtarna samtidigt ska gå att känna igen för de som spelat spelen. Framförallt ska det vara svängigt och funkigt.