Christian Cantamessa är minst sagt jetlaggad, avslöjar han. För två dagar sedan besökte han seriemässan Comic-Con i San Diego för att marknadsföra den postapokalyptiska regidebuten ”Air”. Nu är regissören på blixtvisit i Uppsala för att finslipa detaljerna i spelet med samma namn, utvecklat av Uppsalabaserade Gaming Corps.
Av tröttheten märks dock inget när Christina Cantamessa börjar prata om sitt drömprojekt. Från manus till färdig film tog processen fyra år, och med sig som producent fick Cantamessa och medmanusförfattaren Chris Pasetto ingen mindre än ”The walking dead”-skaparen Robert Kirkman.
– Jag och Chris ville göra något enkelt och budgetvänligt. Så vi började spåna kring att sätta två killar i en källare. Sedan började vi tänka, vad händer om de plötsligt får slut på luft? Till slut skrev historien i princip sig själv.
”Air” skildrar en nära framtid där en internationell konflikt lämnat luften förorenad och marken obeboelig. För att rädda mänskligheten bygger regeringen en serie underjordiska bunkrar, där nedsövda människor vilar i väntan på en framtida lösning. Norman Reedus (”The walking dead”) och Djimon Hounsou (”Guardians of the galaxy”) spelar två underhållsarbetare som väcks ur sin sömn var sjätte månad för att under två timmar kontrollera anläggningen. Men – en dag går något fel.
Det är en dyster framtid som målas upp i ”Air”. Är det din egen framtidsvision?
– Visst är filmen mörk och klaustrofobisk. Men, samtidigt innehåller den både hopp och tro på mänskligheten. Frågan är – vad är vi beredda att göra för att överleva?
Med en bakgrund som manusförfattare till spelsuccéer som ”Red dead redemption” och ”Grand theft auto: San Andreas” kan Christian Cantamessa sitt dramaturgi-ABC, och att filmen nu adapteras till spel kanske inte är helt överraskande. Själv benämner han sin medverkan i spelproduktionen som ”kreativ konsult”.
– Som utvecklare är det viktigt att skapa valmöjligheter som spelar roll. Inte bara för att ta poäng eller liknande. I ”Red dead redemption” hade vi exempelvis ett starkt utvecklat moralsystem, och ”Air”-spelet kommer förmodligen också ha en liknande spelmekanik, säger han och fortsätter:
– Jag är en av få spelutvecklare som tagit steget till film, men i framtiden kommer vi att se allt fler korsbefruktningar mellan olika medier. Utmaningen är att berätta varje historia på det sätt som passar just det mediet. Som Marshall Mcluhan sade – ”Mediet är budskapet”.