Från byhåla till kärlekscentrum

MEDIEKRÖNIKA. Som en skänk från ovan kom så Ockelbosonen Daniel Westling. Love Ockelbo lyder den nya, internationellt gångbara parollen som ska få turister från hela världen att bli så berusade av kärlek att de vallfärdar till den sömniga byn vid Bysjön, skriver Björn Lövenlid.

Björn Lövenlid

Björn Lövenlid

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2010-05-29 14:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns 290 kommuner i Sverige. Alla försöker de tränga igenom mediebruset och fastna i folks medvetanden. Stora tillväxtkommuner behöver knappast anstränga sig. Mindre samhällen däremot får ofta kämpa för att över huvud taget bli ihågkomna.

Ockelbo har länge varit en sådan kommun. Ända sedan den riksbekanta snöskotertillverkaren Ockelbo lades ned i slutet på 1980-talet har den lilla orten i Gästrikland famlat efter något nytt som kan sätta den på kartan.

Som en skänk från ovan kom så Ockelbosonen Daniel Westling, gymentreprenören som hade lyckats få självaste kronprinsessan på fall. Inför det stundande bröllopet planerar nu kommunen en jättelik folkfest med Lasse Berghagen som ciceron och artister som Lill-Babs, Christer Sjögren och Roger Pontare på scen. För en region med bara 6 000 invånare är det ingen liten satsning.

Det långsiktiga målet är att folk ska associera orten med något positivt, ta en avstickare dit nästa gång de passerar E4:an i höjd med Gävle och kanske till och med flytta till Ockelbo en vacker dag.
Liksom de flesta kommuner i Sverige har Ockelbo också formulerat en slogan. Love Ockelbo lyder den nya, internationellt gångbara parollen som ska få turister från hela världen att bli så berusade av kärlek att de vallfärdar till den sömniga byn vid Bysjön.

Ockelbo kommun gör förmodligen helt rätt som utnyttjar en av årets största mediehändelser i sin marknadsföring. Ändå finns det något lite rörande och rart över den enorma tilltro småorter ofta fäster till minsta lilla kändisanknytning eller till kraften i en hurtig reklamfras.
Vad sägs till exempel om: ”Nordmaling – Mittens rike”, ”Sagolika Sunne” eller ”Vårgårda – Center of Innovation”. När kommuntjänstemän spånar idéer vet hybrisen inga gränser.

På Gotland, som redan är ett av Sveriges mest välkända och älskade turistmål med en extremt hårdbevakad Almedalsvecka varje år, fick man till och med sådan hybris att man betalade en konsult fem miljoner kronor för att formulera ledorden: ”Kreativitet, livslust, närhet, livskraft och magiskt.” Det är en miljon per ord.
I den stora Gästrikemetropolen Gävle har de all anledning att vara avundsjuka på grannkommunen Ockelbos kungliga gratisreklam. För ett par år sedan fick nämligen Gävles skattebetalare bidra med 221 000 kronor för att kommunen skulle komma fram till det smått obegripliga stridsropet ”Gävle – Välkommen ombord!”.

Ett par kommuner har dock insett sina begränsningar. Humorn i den skånska hålan Skurups slogan går inte att ta miste på: ”When in Europe, don’t miss Skurup!” Ödmjuka Östhammar har till och med valt att slå ett slag för de goda möjligheterna att lämna kommunen: ”Storstaden på bekvämt avstånd.”

Mediespalten publiceras varje lördag. Övriga skribenter: Therese Eriksson, Anders Mildner, Katarina Sandström Blyme.