Obs: intervjun gjordes i oktober 2018.
– Att först vinna ”Un certain regard” i Cannes med "Gräns" och att filmen blir Sveriges Oscarsbidrag kom som två glädjande överraskningar. Jag är personligen väldigt nöjd med att vi blev uttagna, men längre än så har jag inte tänkt, säger Eva Melander över ett glas mineralvatten i foajén på Uppsala stadsteater.
När vi träffas har ensemblen till ”Rickard III” precis börjat repetera föreställningen igen. Den hade premiär på Uppsala stadsteaters stora scen i våras. Nu ska den spelas fram till 6 december.
”Eva Melander som Rickard III är en allt igenom lekfull Jokergestalt, orubblig i sin frenesi att jaga livet ur övriga aktörer” skrev UNT:s recensent Maria Nyström vid premiären 13 april.
Regissören Kjersti Horn har förlagt Shakespeareklassikern i en punkig sagottid. Rickard III är en djupt narcissistisk och maktgalen person och hans väg till brittiska kronan är blodig.
Eva Melanders rollfigur i ”Gräns”, tulltjänstemannen Tina har en övernaturlig förmåga. Hon kan lukta sig till svek, skam och rädsla och blir därför särskilt effektiv i sitt jobb. En dag möter hon sin like, Vore.
Charmiga tjejroller har egentligen aldrig intresserat Eva Melander. Som barn i Gävle hade hon Eva Rydberg som idol och hon har alltid fascinerats av människor i sin omgivning. Det är det komplicerade och mångskiktade hon vill arbeta med.
– Ska man jämföra rollerna Tina och Rickard III så är Richard värst på alla sätt, deformerad både inuti och utanpå. Hans kroppskostym tar tio minuter att sätta på, medan Tinas mask tog fyra timmar varje inspelningsdag. Men det är kul att testa mina egna gränser!
Under filminspelningen började hennes arbetsdagar klockan två på morgonen då masken lades. Hon trodde först att hon skulle kunna sova under tiden, men det gick inte.
– Det var ju någon som höll på med mitt ansikte. Men jag körde med mindfullnessappar i mobilen och försökte slappna av.
Klockan 06.30 började själva filmandet.
– Ansiktet är ju min verktygslåda som skådespelare och det är en konst att spela genom masken. Tinas mask var smidig men bestod av ett lager som var svårt att nå igenom. Jag fick testa olika grader av uttryck under flera provfilmtagningar för att hitta rätt nivå.
För rollen fick hon också göra ”en Robert de Niro” (som käkade upp sig 20 kilo inför rollen som boxare i ”Tjuren från Bronx”), nämligen gå upp i vikt, 18 kilo på tre månader. Någon hon själv kallar helt vansinnigt.
– Jag hade ett schema på kylskåpet med vad jag skulle äta var nittionde minut. Och så fick jag styrketräna från midjan och uppåt. Det var ett heltidsjobb, men det var värt det!
En personlig tränare och dietist hjälpte henne, David Seisay, som har hjälpt flera andra skådespelare att ändra kroppsform inför roller. Ingen skräpmat var tillåten, det skulle vara riktig mat, för annars skulle det bli svårt att gå ner sedan. Efter inspelningen satt en ny lista på Eva Melanders kylskåp som mest innehöll mindre grönsaksrätter.
Ett tag framöver kommer hon att pendla mellan Uppsala stadsteater och USA för att lansera ”Gräns”, eller ”Border” som den heter där, inför den amerikanska premiären. Hon berättar att filmens regissör Ali Abassi, utbildad i Danmark och bland annat verksam i Sverige, har iranskt medborgarskap och därför stora svårigheter att komma in i USA.
Vi får väl se om filmgänget i ”Gräns” visar sig på röda mattan i Los Angeles 24 februari 2019. Senare under våren ska Eva Melander spela in en ny svensk tv-serie.