”Hårda killar dansar inte” (”Tough guys don´t dance”), titeln på Norman Mailers hårdkokta thrillerpastisch från 1984 var en yttring av vad många tuffa killar tänkte, åtminstone förr.
– Många män har ingen självklar relation till dans. Betydligt fler har det till musik, säger filmaren Susanne Svantesson.
I hennes dokumentär ”Män som dansar” får vi följa en grupp män på Gotland som börjar med modern dans. Någon är bonde, en annan är professor, en tredje arkitekt. Ett år senare medverkar de i en dansföreställning i Visby domkyrka.
– Jag var nyfiken på vad som hade fått dessa män att börja dansa och hur de ser på sig själva och sin manlighet, berättar Susanne Svantesson.
– En kille i gruppen var 27 år medan de övriga var mellan 55 och 72 år. Det blev en del spännande möten mellan generationerna.
Männen i filmen skulle också hantera hur omgivningen såg på vad de höll på med. ”Vissa ser framför sig att vi är ett gäng gubbar i trikåer”, säger en av dem.
I äldre kulturer är det inget konstigt att män dansar för att uttrycka jaktlycka eller delta i religiösa riter. Numera är dans antingen en konstform eller ett sällskapsnöje. De män som hållit på med danskonst har ofta nått väldigt långt. Fred Astaire och Gene Kelly steppade sig igenom några decennier i filmhistorien. Rudolph Nurejev gjorde ytterst kraftfulla hopp på världens scener för klassisk balett runt 1960-talet. Svenska bröderna Ek har sin plats i den moderna dansens i historia i Cullbergbaletten. Under 1980-talet fick dansfilmer med män i ledande roller en uppryckning med filmer som ”Dirty dancing” och ”Fame”. I vår nutid har hiphopkulturen gjort att många killar söker sig till dans.
På Dans och cirkushögskolan i Stockholms dansarutbildning är det just nu sju män av totalt 21 elever och på dess mastersprogram i koreografi är två av sex elever män. En av dem är Carl Olof Berg som just nu gästar Uppsala stadsteater med sitt projekt ”Andrology showroom”. I det undersöker han hur maskulinitet koreograferas.
– Dans som konstnärligt uttryck har varit kvinnligt kodat under hela 1900-talet i Sverige, säger han.
– Som kille fick man göra ett starkt val för att hålla på med dans, åtminstone när jag växte upp.
Men mäns förhållande till dans som konstform är under förändring. Länets danskonsulent Eva Forsberg Pejler berättar att det aldrig förr varit så många killar som sökt till sommarjobb som dansare som i år.
– Våra dansprojekt i länets skolor riktar sig till alla elever. Allt fler får alltså möta dansen tidigt. Nog verkar det mer accepterat idag att killar dansar, pratar om dans och är intresserade av det, säger hon.
”Män som dansar” visas idag, torsdag, på Fyrisbiografen. Och på fredagskvällen kan män, killar och pojkar som blivit nyfikna på modern dans gå på en gratis workshop på Bolandsskolan i Uppsala.