Fortsatt framåt för svensk spelbransch

Spelbranschen växer sig större för varje år. Samtidigt ökar också andelen kvinnor i branschen, fast den är fortfarande låg.

Battlefield är en av de mest framgångsrika spelserier från svenska spelstudion Dice.

Battlefield är en av de mest framgångsrika spelserier från svenska spelstudion Dice.

Foto:

Kultur och Nöje2015-09-16 10:16

Jättarna på den svenska spelindustrikartan fortsätter att bidra till att branschen visar positiva siffror. Under förra året hamnade omsättningen på 8,8 miljarder kronor – en ökning med 35 procent jämfört med året innan.

Att svensk spelbransch går framåt är inte någon ny företeelse. Årets spelutvecklarindex visar att sedan 2010, när intresseorganisationen Dataspelsbranschen började att sammanställa statistik från landets spelföretag, har omsättningen ökat med 800 procent.

– När slutar något att vara ett under och blir något förväntat? Svenska dataspel har ofta beskrivits som ett under och det med goda skäl. Men med en omsättning som närmar sig 10 miljarder kronor per år är inte dataspel längre en udda företeelse som skapar förvånade rubriker, utan en del av samhällsekonomin, säger Dataspelsbranschens talesperson Pär Strömbäck.

Han eftersöker också en större förståelse i rapporteringen.

– När är det tid att sluta prata om ett ”under” och istället tänka på spel som en viktig del i samhällsekonomin?

Siffrorna kan dessutom vara lågt räknande. Fjolårets största svenska spelaffär var Microsofts uppköp av ”Minecraft”-utvecklaren Mojang, men eftersom deras fjolårsresultat ännu inte är offentligt är deras omsättning baserat på siffror från 2013.

Men samtidigt som det ekonomiska går bra är det fortsatt få kvinnor som jobbar inom spelbranschen, även om det rör sig framåt och ökar med 39 procent sedan förra året. Sett till den totala andelen anställda utgör de 18 procent av branschen.

– Det är fortfarande låga nivåer men antalet personer har ökat närmare 500 procent sedan 2010 så tendensen är stark. Det är till stor del en konsekvens av medvetet arbete från företagen men också ett uttryck för att dataspel inte längre är en domän för unga män, om det någonsin varit fallet. I dag är spel för alla och det syns även i sysselsättningsstatistiken, säger Per Strömbäck.

De omsätter mest

1. King

Företaget bakom bland annat ”Candy crush saga” hade ett händelserikt 2014 då man introducerades på den amerikanska börsen i början av året. Företaget omsatte drygt 3,5 miljarder kronor.

2. Mojang

Under 2014 köpte teknikjätten Microsoft upp Mojang för närmare 18 miljarder kronor. Deras omsättning på 2,7 miljarder kronor är uppgifter från förra året. Enligt Dataspelsbranschen kan siffrorna för 2014 vara högre än så.

3. Dice

Electronic Arts-ägda Dice ger bland annat ut ”Battlefield”-serien och är i år aktuella med ”Star wars: battlefront”. Under 2014 omsatte företaget 799 miljoner kronor.

4. Avalanche

Under 2014 släppte inte Avalanche ifrån sig någon ny titel, men gick ändå 252 miljoner kronor. I år är de istället aktuella med fyra nya titlar: ”The hunter primal”, ”Rumble city”, ”Mad Max” och ”Just cause 3”.

5. Starbreeze

På femteplats placerar sig Starbreeze – utgivaren av bland annat ”Brothers: a tale of two sons” och ”Payday”-serien. Under 2014 omsatte företaget 223 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!