Första kvällens största kungar
RECENSION. Publikfavoriterna Anthony B och Buju Banton gjorde succé när skymningen fallit den första reggaefestivalkvällen, skriver Stefan Warnqvist.
Buju Banton.
Foto: Staffan Claesson
Även Buju Banton är en mångsidig artist, med både energisk dancehall, melodisk rootsreggae och en fartfylld utflykt till skamusiken på programmet. Med sig till Uppsala hade han en gitarrist, en trummis, två keyboardister och tre körsångerskor. Särskilt de senare tillförde mycket och deras stämmor kompletterade Bantons egen raspiga röst. Kanske berodde det på att de tusentals åskådarna redan hade dansat och diggat i flera timmar när han gick på scenen, men energinivån i publikhavet sjönk drastiskt efter ungefär halva setet. Bantons cover av Peter Toshs klassiker Mama Africa var dock en stämningshöjare och efter hans egna hits Woman nuh fret och Murderer var det åter fart på publiken.
Mellan Anthony B:s och Buju Bantons spelningar uppträdde Bamma B från Tobago på tältscenen i sällskap med ett icke namngivet soundsystem. Musiken utgjordes huvudsakligen av melodisk och mjuk rootsreggae medan sången var av det mer aggressiva slaget. Tillsammans blev det en fascinerande kontrast, men det är svårt att komma ifrån att Bamma B skulle göra sig bättre ihop med livs levande musiker. Första kvällen avslutades av årets soundclash, mellan England Immortal och svenska mästarna Topaz. I den mån det var en kamp blev det definitivt oavgjort.



BUJU BANTON




ANTHONY B



BAMMA B
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!