Författare gör reklam för klädkedja

Kultur och Nöje2004-02-29 17:59
Under våren kommer sex författare att synas på annonstavlorna för en känd klädkedja. Det är Björn Ranelid, Johanne Hildebrandt, Louise Boije af Gennäs, Unni Drougge, David Lagercrantz och Ulf Eriksson som ställer upp i annonskampanjen och fotograferas för några tusen affischer runtom i landet, skriver Svensk Bokhandel. Björn Ranelid vill genom sin medverkan hjälpa litteraturen att ta plats i det offentliga rummet, där dokusåpakändisarna trängs. Han anser att författare i hög grad stängs ute.
I kampanjen, som visas i slutet av april, bär författarna en t-shirt med ett citat ur sina böcker. De får 3 500 kronor var i arvode, pengar som går till välgörenhet. Detta sedan Carl-Johan Vallgren tackat nej till att delta. Han erbjöds samma summa samt en del kläder.
- Jag svarade "Ni måste skämta! Jag vill ha minst 100 000 kronor, men dem kan ni skänka till välgörande ändamål", säger han till tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!