För inte så länge sedan så gick det fortfarande att starta en tidning eller en tv-kanal som riktade sig till en bred publik. I dag är det nästan omöjligt. En modern medieprodukt måste nämligen vara nischad för att över huvud taget överleva.
En titt i en svensk magasinshylla visar vad det handlar om. Här finns tidningen Paddling för alla paddlare, magasinet Mina nya skor för skofetischisterna, publikationen Vårt nya Bad & Spa ”för den medvetna kvinnan i karriären som är intresserad av att ta hand om sig själv” och, inte minst, den amerikanska tidskriften Handloader Magazine för alla dem som intresserar sig för hur man effektivast laddar sitt handeldvapen manuellt.
I tv-branshen ser det snart likadant ut. 24 januari invigs till exempel TV 4 News, en dygnet runt-sänd kanal helt tillägnad nyhetsmaterial.
Steget till att därefter flytta de ordinarie nyhetssändningarna från moderkanalen TV 4 till den nya nischkanalen blir inte särskilt långt, på samma sätt som ungdomsprogrammen redan har placerats i TV 11, faktaprogrammen i TV 4 Fakta och rymdprogrammen i TV 4 Science Fiction.
Alla trötta familjer som vill luta sig tillbaka på fredagskvällarna och mysa till Idol kan med andra ord snart göra det utan att störas av oroväckande rapporter om tillståndet i världen.
Den här utvecklingen beror framför allt på en sak: annonsörerna kräver en tydligt definierad målgrupp för sina kampanjer. Om man till exempel saluför gräsklippare så är personer som bor i lägenhet helt ointressanta. Tidningen Vi i villas läsare däremot, är högvilt.
Följden blir att vi får ett medielandskap som är helt och hållet baserat på fördomar. Om du exempelvis prenumererar på Affärsvärlden så förutsätts du arbeta som beslutsfattare, tjäna i snitt en halv miljon om året och intressera dig för värdepapper och golf.
Om du å andra sidan läser Isabella Löwengrips succétidning Egoboost så anses du vara en ung kvinna som är sugen på att göra karriär och lockas av värdeorden ”power, lyxig, men ändå tjejig.”
Internet då, invänder någon. Där är ju bredden och utbudet i det närmaste oändligt. Erotiska framställningar finns bara en knapptryckning bort, liksom nyhetsmagasinet Kristdemokraten.
I teorin ser det ut så, ja. Men det paradoxala är att ju större och mer vildvuxet informationsflödet blir desto mer tenderar folk att sätta på sig skygglappar och bara ta del av sådant som de redan gillar.
”Andra som köpte denna bok köpte även den här”, tipsar nätbutiken. Samtidigt twittras, facebookas och diskuteras det för fullt i likriktade åsiktssällskap där alla dunkar varandra i ryggen.
För att vi över huvud taget ska stå ut i denna segregerade medievärld gäller det att vi ibland lyfter blicken och tar del av berättelser utanför den egna sfären. Jag är till och med beredd att gå så långt som att bläddra i Handloader Magazine.
Mediespalten publiceras varje lördag.
Fördomar styr våra medier
KRÖNIKA. Alla trötta familjer som vill luta sig tillbaka på fredagskvällarna och mysa till Idol kan snart göra det utan att störas av oroväckande rapporter om tillståndet i världen, skriver Björn Lövenlid i sin mediekrönika.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.