Förbundsordförande med plats i debatten
Bara några få månader har Anna Carlson, som annars är skådespelare på Upsala stadsteater, varit ordförande i Svenska teaterförbundet. Men hon har redan hunnit ta plats i några av höstens hetaste kulturpolitiska debatter, rörande jämställdhet och omgörningen av A-kassereglerna.
Foto: Hans E Ericsson
- Där kan man enkelt se hur könsfördelningen varit när det gällt exempelvis regissörer och repertoarval. Det ger kanske inte någon omedelbar verkan, men man kan gå tillbaka och jämföra med förra året och förhoppningsvis dra slutsatser efter det.
Anna Carlson har varit anställd som skådespelare på Upsala stadsteater sedan mer än 25 år. I juni röstades hon fram enhälligt till Teaterförbundets nya ordförande på förbundsstämman. Det är ett anrikt fackförbund med många namnkunniga medlemmar. Om detta påminner inte minst de många bysterna och målningarna av skådespelare och regissörer i förbundshuset på Kaplansbacken i Stockholm.
Nyligen har hela huskomplexet, som också innefattar pensionärsbostadsstiftelsen Höstsol, genomgått en renovering. Anna Carlson har fått nya möbler i svart, vitt och rött till sitt rum bara ett par dagar innan UNT besöker henne där. Det luktar nyuppackat och några tavlor har hon inte hunnit få upp på de vitmålade väggarna än.
Det är ett förhållandevis litet fackförbund med 9000 medlemmar. Cirka 2800 av dem är skådespelare. Resten är regissörer, scenografer, filmarbetare av alla de slag, för att nämna några av de sammanlagt 87 yrkesgrupper som finns i förbundet.
Tomas Bolme var Teaterförbundets ordförande i hela 27 år och lite bävade hon inför att ta över efter denne välkända man.
- Alla vet vem han är, men vem känner till Anna Carlson ute i landet, undrar hon och ödmjukheten är äkta.
Men hon berättar också att hennes farhågor att bli marginaliserad har kommit på skam och att hon faktiskt kände att hon kunde området när det väl kom till kritan.
- Jag har väl suttit i de flesta tv-sofforna under de här månaderna. Senast var det med arbetsmarknadsministern, Sven-Otto Littorin. Det verkade som vårt budskap gått fram till honom om att våra medlemmars arbetsvillkor skiljer sig från andra yrkesgruppers och bör beaktas när A-kassereglerna görs om, säger Anna Carlson.
Hon berättar att kulturministerns, Lena Adelsohn Liljeroths sekreterare ringde några dagar efter hennes tillträde för att boka en mötestid.
- Svenska Filminstitutets nya chef, Cissi Elwin, är också angelägen om att diskutera med branschen. Att dessa människor låter oss tala, betyder jättemycket för mig.
Hetaste frågorna just nu rör förändringarna av A-kassan, som Anna Carlson menar kan slå extra hårt mot Teaterförbundets medlemmar.
- Cirka 80 procent av våra medlemmar är frilansare, eller visstidsanställda, som jag alltmer har börjat att kalla det, säger Anna Carlsson.
Anställningarna kan handla om allt från ett sekundsnabbt reklaminslag till ett längre tag på en teater. De flesta som är inblandade i en filminspelning är visstidsanställda per film. Mellan alla dessa längre och kortare anställningar har man "fyllt på" med A-kassa.
Ungefär ett hundratal skådespelare och ett tiotal dansare har en grundanställning hos den statsunderstödda TeaterAlliansen, där de får vidareutbildning under perioder när de inte har något kontrakt någon annanstans. Det är en anställningsform som Anna Carlson tror kan utvecklas, kanske med fler platser.
- Det är inga av våra medlemmar som är lata. Men det är inte lätt att sätta ihop sammanhängande jobbperioder, och det finns minimala chanser till fast anställning för våra yrkesgrupper, säger Anna Carlsson.
- I den ensemble som spelat Bernardas hus på Upsala stadsteater (där hon själv spelade Bernarda Alba, reds. anm.) var det ingen, förutom jag och Viveca Dahlén som är fast anställda, som hade ett jobb att gå till dagen därpå. Men flera av dem har nya kontrakt från och med januari.
I vår ska Anna Carlson vara tjänstledig från Upsala stadsteater för att vara förbundsordförande på heltid. Det ska bli skönt att få kontorsarbetstid, tycker hon.
- Men nästa säsong hoppas jag kunna vara med i någon föreställning på Upsala stadsteater. Den nya chefen, Linus Tunström verkar dra dit många spännande regissörer att jobba med.
PERSONLIGT
Anna Carlson
Yrke: skådespelare, anställd vid Upsala stadsteater, sedan 12 juni i år ordförande i Teaterförbundet.
Född: 12 december 1950 i Örebro
Utbildad: Skara skolscen och Statens scenskola i Stockholm
Familj: make: Jan Nordqvist, scenograf, en vuxen dotter
Bor: i Stockholm, tidigare Uppsala
Kopplar av med: böcker och matlagning
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!