"Flappy Bird" - spelsuccén som försvann

Tidigare i februari toppade mobilspelet ”Flappy Bird” listorna på bland annat Apples digitala butik Appstore. Plötsligt bestämde sig utvecklaren för att stoppa möjligheten att ladda ner det.

Foto:

Kultur och Nöje2014-02-24 09:00

Det gick milt sagt snabbt för “Flappy Bird”. Spelet lanserades förvisso redan i maj förra året men när väl nedladdningarna tog fart tidigare i vinter nådde det en stor publik. I början av februari hade det laddats ner över 50 miljoner gånger välden över.

Till saken hör att “Flappy Bird” är utvecklat av en enda person, Dong Nguyen från Vietnam. I en intervju med tekniksajten The Verge avslöjade han att han tjänade miljoner på spelet. Enligt honom själv drog det nämligen in över 300 000 kronor varje dag i reklamintäkter. En anmärkningsvärt stor summa, särskilt med tanke på att spelet utvecklades på bara några få dagar.

Vad Dong Nguyen förmodligen inte var beredd på var att intervjun i The Verge startade en våg av kritik från flera håll. Bland annat publicerade den amerikanska spelbloggen Kotaku en artikel med rubriken ”Tjänar 50 000 dollar om dagen på kopierad grafik” där man anklagade utvecklaren för att ha plagierat delar av Nintendos ”Super Mario Bros”-serie.

Bara ett par dagar efter artikeln i Kotaku meddelade Dong Nguyen att han skulle plocka ner “Flappy Bird” från de digitala butikerna. Kort därefter gjorde han också slag i saken.

Dong Nguyen har därefter inte varit frispråkig i uttalanden i media men har bland annat sagt att det aldrig var någon avsikt att kopiera någon. Snarare lät han sig influeras av de spel han växt upp med. Men diskussionen om plagiat var heller inte anledningen till att ”Flappy Bird” försvann. I en intervju med Forbes berättade han det istället handlade om att han tyckte människor missbrukade spelet.
”Flappy Bird var designat för att spela några minuter varje dag när du kopplade av. Men det började bli en beroendeframkallande produkt. För att lösa det problemet var det bäst att ta ner Flappy Bird. Det är borta för alltid”.
Kotaku förtydligade senare sin artikel och ändrade rubriken till ”Flappy Bird tjänar 50 000 dollar om dagen på Mario-liknande grafik”. Och historien om “Flappy Bird” lär heller inte innebära slutet för spelskaparen.

”Efter framgången känner jag mig mer självsäker och jag har en frihet att göra vad jag vill göra”, säger han till Forbes.

Flappy Bird

Idén med ”Flappy Bird” bygger på att spelaren ska kontrollera en fågel genom att trycka på mobiltelefonens skärm. Det gäller att navigera sig förbi luckor i utplacerade gröna rör, något som snabbt blir svårt. Något slut existerar inte utan det handlar helt enkelt om att ta sig så långt som möjligt. Fram till dess att “Flappy Bird” togs bort var det lanserat till Ios, Android och Windows Phone

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!