Uppsalakonstnären och filmaren Martin Lima de Faria var inspelningsledare, eller First Assistant Director, FAD, som titeln lyder i filminspelningssammanhang till miniserien ”Enskilda samtal” för dåvarande SVT Drama. Som sådan skulle han se till att allt praktiskt fungerade på inspelningsplatsen som mestadels var i Uppsala. Det var också då han mötte alla stadens kulturmiljöer för första gången. Då anade han inte att han själv skulle bli en del av stadens kulturliv några år senare,
En av de platser han tyckte skulle passa som miljö för Ingmar Bergmans manus rörande hans föräldrars relationer under tidigt nittonhundratal var Geijersgården bredvid Carolina Rediviva. Exteriörerna filmades i Uppsala men interiörerna gjordes i ateljé i Stockholm.
En av Martin Lima de Farias arbetsuppgifter var att se till att inga obehöriga slank in.
– Jag hade hand om nyckeln till ateljén när vi spelade in scenerna som skulle utspelas på Geijersgården. När jag skulle låsa upp dörren efter förmiddagens inspelningspass rörde det sig bakom en frigolitskiva. Fram kommer Ingmar Bergman! Vi blev alla jättenervösa för vad vi hade sagt under de tre timmar han måtte ha stått och gömt sig där, berättar Martin Lima de Faria.
Det visade sig att Ingmar Bergman hade en idé om att alla i inspelningsteamet skulle vara med i en scen som tolv apostlar - och därmed skicka en hälsning till tv-tittarna från dem. Liv Ullmann sa strängt till Martin Lima de Faria att inte ha några frågor när Bergman presenterade sin idé för teamet. Men han kunde inte låta bli att fråga hur de skulle göra med sina otidsenliga attribut som glasögon och frisyrer. Bergman ilsknade till lite och framhärdade, det skulle minsann bli ”jävligt bra serru”, påminna om en av scenerna i ”Persona” och kåporna syddes faktiskt upp i SVT Dramas ateljé. En av dem var avsedd för Bergman själv. Men när dagen för inspelningen av scenen kom så dök han aldrig upp.
– Han satt väl och skrattade åt oss i sin våning på Östermalm, nöjd med sitt lilla skämt, förmodar Martin Lima de Faria.
Fast än i dag är han inte helt säker på om det var ett hyss. Någon filmscen med detta innehåll är i alla fall inte med i den färdiga miniserien.
Martin Lima de Faria hade också rollen av att vara kontaktperson mellan regissören Liv Ullmann och fotografen, Sven Nyqvist.
– Liv Ullmann är en fantastisk personinstruktör som har en fin och omvårdande hand med skådespelarna och jag fungerade som länk mellan Liv och Sven, berättar Martin Lima de Faria.
Det var en utmaning för inspelningsledaren att se till att trakterna runt Uppsalas klassiska centrala delar 1995 såg ut som de gjorde under tidigt 1900-tal. Gatuskyltar och parkerade bilar skulle stämma med tiden. Det krävdes också en del kontakt med Uppsala kommun för att få diverse tillstånd. Att ändra om allt när regissören vill byta filmvinkel var inte gjort i en handvändning.
Scenerna som togs i Uppsala domkyrka handlade om de enskilda samtal som Pernilla Augusts rollfigur Anna har med sin konfirmationspräst, som gestaltades av Max von Sydow, om den ruelse hon hade för en otrohetsaffär.
Få journalister släpptes dock in under inspelningstiden. En känd amerikansk fotograf fick tillexempel återvända hem med oförrättat ärende. Liv Ullmann gav inga intervjuer till UNT. Det gjorde däremot både Pernilla August och Max von Sydow. Så en artikel om inspelningen publicerades 13 september 1995.
Tv-serien kan ses igen på SVT play/öppet arkiv från och med 1 december.