PÄ sÀtt och vis Àr hans liv en framgÄngssaga. UpptÀckt av filmlegenden Olle Hellbom, lÄngfilmsdebutant vid 23 Ärs Älder, Guldbaggebelönad och hyllad för sina kÀnsliga filmatiseringar av Maria Gripes böcker.
Sedd med andra glasögon Àr Anders Grönros filmkarriÀr en studie i motgÄngar. PÄ mer Àn tre decennier har han bara gjort fyra spelfilmer, den senaste, GlasblÄsarns barn, gick upp pÄ bio 1998. Filminspelningen kantades av bekymmer, budgeten överskreds och den planerade premiÀren fick skjutas upp i tvÄ Är.
Kanske spelade det in nÀr nya filmen Jag saknar dig skulle göras. Att fÄ ihop finansieringen till filmatiseringen av Peter Pohls ungdomsbok, baserad pÄ en tonÄrig flickas dagbok, tog sju Är.
â Det Ă€r mycket möjligt att det hade med det att göra. Det Ă€r det som Ă€r det obehagliga. Branschen Ă€r sĂ„ liten i Sverige och folk som inte var med och vet vad som hĂ€nde pratar gĂ€rna, sĂ€ger Anders Grönros.
MotgÄngarna har trots allt mest fungerat som en sporre för honom. Efter att ha fÄtt blankt nej av barn- och ungdomsfilmskonsulenten pÄ Svenska Filminstitutet gav han sig inte förrÀn han fÄtt ja av nÀsta filmkonsulent.
Lite symptomatiskt kÀnns det att hans bÄt, som vi möts pÄ, har döpts till Wiljo. Wiljo Àr hollÀndska, berÀttar han, för viljan eller att vilja. I en kruka pÄ dÀck huserar en annan viljestark individ: en grÀsandshona som byggt sitt rede i Anders Grönros tomatplanta.
â Vi ringde Naturskyddsföreningen för att fĂ„ rĂ„d och de sade att antingen kastar ni Ă€ggen i vattnet â det Ă€r inte olagligt â eller sĂ„ ser ni henne som ett pittoreskt inslag i vardagen.
Det Àr lÀtt att fastna i Anders Grönros historia, men sjÀlv Àr han mest intresserad av nuet. Den 12 augusti har Jag saknar dig premiÀr i inspelningsstaden PiteÄ. Som vanligt inför en premiÀr Àr han sÄrbar och naken, sÀger han, men nerverna hÄlls delvis i schack av det fantastiska publikmottagande som filmen fÄtt nÀr den förhandsvisats pÄ Göteborgs filmfestival och barn- och ungdomsfilmsfestivalen Buff i Malmö.
â Jag var pĂ„ visningen i Malmö och dĂ„ stod en hel skolklass kvar i salongen efter filmen och grĂ€t och tröstade varandra och vĂ€grade att gĂ„ ut. Jag har aldrig mött sĂ„ starka reaktioner pĂ„ nĂ„gon film jag gjort förut.
Vad Àr det i Jag saknar dig som vÀcker sÄdana kÀnslor? NÀr Anders Grönros dotter var i tonÄren lÀste hon boken 17 gÄnger och han rördes sjÀlv till tÄrar av berÀttelsen om Tina vars enÀggstvilling Cilla dör i en bilolycka.
â Det Ă€r en otroligt gripande och fantastisk historia som egentligen handlar om meningen med livet. Vad Ă€r meningen med det hela? Genom en 15-Ă„rig flickas upplevelser möter man det svĂ„raste.
Döden Ă€r ett Ă€mne som följt honom genom karriĂ€ren. I Agnes Cecilia, Jag saknar dig och den omdebatterade dokumentĂ€ren Ambres â en död talar snuddar Anders Grönros vid frĂ„gan om huruvida allt tar slut den dag vi dör.
SjÀlv Àr han öppen inför alternativa sÀtt att se pÄ utslocknandet.
â Jag tror det finns en stor möjlighet att döden inte Ă€r ett slut. Ăven om jag inte riktigt förstĂ„r hur det skulle kunna gĂ„ till tror jag att medvetandet kan överleva kroppen.
Olle Hellbom kallade honom en gÄng för den envisaste jÀvel han mött. Anders Grönros ler nÀr han tÀnker tillbaka pÄ deras möte och den fantastiska filmskola som filmveteranen gav den inbundne och helt oprövade 23-Äringen. Utan Hellboms hjÀlp och utan mötet med kameran hade hans liv förmodligen sett helt annorlunda ut i dag.
â Jag var vĂ€ldigt ensam under tonĂ„ren och framĂ„t. Jag hĂ€ngde inte alls med i det som andra höll pĂ„ med. Medan andra började Ă„ka moped började jag pyssla med kameran.
Han gjorde nÄgra amatörfilmer, vann en ungdomsfilmstÀvling, blev kÀr och skrev ett manus inspirerad av den kÀrleken. SVT lÀt honom lÄna en kamera för att spela in filmen och den visades i tv, dÀr Olle Hellbom fick syn pÄ den.
â Jag var jĂ€tterĂ€dd och det blev naturligtvis inget med kĂ€rleken. Men det pĂ„gick saker i mig hela tiden som var en lĂ€ngtan efter att komma ut ur den lilla ensamma vĂ€rlden jag var i. Filmen var nog en kanal, en vĂ€g dĂ€r jag började trĂ€ffa mĂ€nniskor och var tvungen att börja prata.
Blyg Àr han fortfarande, men filmen har vidgat hans liv. Och de som valt att följa honom hela vÀgen vittnar om hur han lockat fram det bÀsta ur dem. Ett konkret exempel pÄ det Àr Thommy Berggrens Guldbagge. SkÄdespelaren fick den för paradrollen som hÀrskare i GlasblÄsarns barn, men valde att ge bort priset till Anders Grönros som kompensation för att denne inte nominerats i regiklassen.
â Det Ă€r kanske det mest vĂ€rdefulla jag har, sĂ€ger han.