Filmaren som skakar McDonalds
Hamburgerkriget har nått Sverige. I ena ringhörnan: McDonalds. I den andra: Morgan Spurlock vars dokumentärsuccé Super size me förvandlade honom till ett fysiskt vrak.
Morgan Spurlocks anslag är lika banalt som genialt: Under en månads tid åt han på McDonalds och bara på McDonalds. Tre måltider om dagen. När han fick frågan om han ville ha super size (en sorts extrem, amerikansk plusmeny) svarade han alltid ja.
Potensproblem
Elva kilo, svåra leverskador, en sviktande potens och några dödsångestframkallande bröstsmärtor senare var Super size me klar. Nu är filmen den fjärde mest framgångsrika dokumentären någonsin - och Morgan Spurlock en super size-kändis, ett resande rött skynke för McDonalds som svarar med nya reklamkampanjer.
I ett pressmeddelande som ligger ute på McDonalds internationella sajt beskriver företaget filmen så här:
Den handlar bara om en individs beslut att bete sig oansvarigt.
Morgan Spurlock skrattar när han hör citatet.
- Skickade de ut det där till dig? Inte? Det kommer de att göra de kommande två veckorna, de kommer att göra uttalanden som handlar om hur oansvarig jag är och hur orealistisk filmen är. Han motionerade inte! Inte undra på att han blev sjuk! Det är det budskapet som de vill få ut - och McDonalds är bättre på pr än någon annan.
Elegant monolog
I sanningens namn är Morgan Spurlock inte heller en helt usel marknadsförare. Nästan innan man hinner ställa en fråga drar den 33-årige New Yorkbon igång en intensiv men elegant välformulerad nonstopmonolog kryddad med uttryck som health by association.
- McDonalds sponsrar evenemang som OS och VM i fotboll för att man ska tänka att de är nyttiga, sportiga, bra. De vill att man ska förknippa dem med nyttiga matvanor - men så är det inte. Om McDonalds verkligen brydde sig om vår hälsa skulle de föreslå nyttiga alternativ: Ska du inte ta en mediumcola i stället för en stor, det är färre kalorier.
När man träffar Morgan Spurlock är det lätt att se framför sig en enmansarmé, en McQuijote som utmanar ett av världens största varumärken. Frågan är varför den slumrande matjätten inte vaknar och stämmer honom en gång för alla.
- För tio år sedan hade de säkert gjort det. I dag är sympatin mindre för storföretag som lurar barn. Om de attackerar filmen leder det bara till ökat intresse för den. I stället svarar de med ökad pr, det är det McDonalds gör bäst. I alla länder som jag besökt med filmen har det samtidigt varit stora kampanjer om McDonalds nyttiga mat. Jag har svårt att se det som en slump.
McDonalds: En gorilla
Han säger att han aldrig känt rädsla medan han jobbat med filmen.
- Om du gör en sådan här film kan du inte bry dig om att de kan komma efter dig, att de kan stämma dig. Jag förhöll mig till McDonalds som till en sovande trehundrakilos gorilla: Hur mycket oväsen vågar man göra utan att den vaknar?
- Nu när filmen väl är klar är dess största styrka att den bygger på fakta. Allt som händer i filmen hände mig. Hur skulle jag kunna fejka leverskador?
Morgan Spurlock tycker att vi svenskar ska fråga oss vilken sorts land vi vill leva i, om vi skulle trivas i ett land som ser ut, luktar och smakar exakt som USA. Han äter inte längre på McDonalds men är inte helt fundamentalistisk:
- Man ska aldrig säga aldrig. Om jag känner lukten av en Big Mac vattnas det fortfarande i munnen. Men jag tycker att rådet är bra som näringsexperterna ger i filmen, att äta på McDonalds högst en gång i månaden. Jag åt så mycket när jag gjorde filmen så att det räcker för åtta år. Så 2012 kanske jag är redo för en Big Mac igen.
Spurlock vs svenska McDonalds
Morgan Spurlock ställde via TT Spektra tre frågor till svenska McDonalds marknadschef Magnus Wikner. Här är frågorna och Wikners svar.
Varför berättar ni inte hur mycket fett era sallader innehåller? Hälften av alla kalorier i dressingen kommer från fett.
- Det gör vi. Den informationen har funnits på våra restauranger i många, många år. Hälsa Spurlock att han borde göra bättre research.
Varför lånar ni ert namn till evenemang som OS när ni säljer så onyttig mat? Är det inte ett sätt att lura folk?
- Vi säljer inte onyttig mat. Vi har hög kvalitet på våra råvaror, hundra procent nötkött utan tillsatser och mycket hårda krav på grönsaker och andra råvaror. Det handlar om att ha balans i vad man sätter i sig. Man kan äta allt hos oss men inte alltid.
Varför riktar ni så tung marknadsföring mot barn, med lekplatser och leksaker?
- Det kommer många barnfamiljer till oss och som alla företag försöker vi hitta bra lösningar på vardagsproblem. Det är inte konstigt att vi utifrån de kunskaper vi har om våra gäster försöka hitta lösningar som passar dem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!