– Fanns inte möjligheter att uttrycka sig med kroppen i min egen hemstad skulle jag tappa syre. Jag måste utgå från det personliga och det handlar om att ställa svåra frågor om livet med kroppsliga uttrycksmedel, förklarar Su-En apropå festivalen som hålls vartannat år i Uppsala.
Hon har framträtt med sin butoh-dans över stora delar av världen med och hon har fått flera priser. Senast förra året fick hon Uppsala kommuns hedersstipendium. Alla hennes internationella kontakter med performanceartister och dansare är en förutsättning i arbetet som curator för festivalen K.R.O.P.P extended. Den hålls nu på Konserthuset i Uppsala för tredje gången 25 – 26 januari. Festivalens tema är kroppens motstånd (Rebellion of the body). De medverkande vill ge nya perspektiv på kroppen och dess uttrycksmöjligheter och samtidigt väcka förundran för frågor omkring kroppen, konsten, människan och världen.
Festivalen inleds med en föreläsning och filmvisning. Takashi Morishita, chef för Hijikata-arkiven i Tokyo, ska introducera visningen av filmen "Hosotan" (1972), som har koreografi av Tatsumi Hijikata, en förgrundsgestalt inom butoh.
Bland gästande konstnärerna märks också den "hyperdansande" japanska ensemblen MuDA som är besatt av kollisioner och Agustin Ortiz Herrera, vars videoverk "Oblivion" kritiserar den spanska historieskrivningen rörande Franco. Su-En medverkar dessutom själv med en urpremiär på föreställningen "In the flesh" på lördagen.
– Den är inspirerad av Maria Anaris stengodsskulpturer. De är lite köttiga och kan påminna om kroppens insida. Alla skulpturer hon hade hemma har jag lånat för att ha med på scenen. Koreografin är stiliserad och stillsam för att inte störa dem och musiken är komponerad för spel på stenar, säger hon.
Su-En har en av festivalens konstnärer hemma hos sig i Almunge "in recidence", irländska Sandra Johnstone. Sedan 1992 arbetar hon med konstperformance, installationer, teckning och text. Hon är också akademisk forskare om trauma och dess efterverkningar.
– Just nu går hon omkring i skogen runt Haglund skola för att leta upp intressanta objekt att förhålla sig till i sin performanceföreställning, berättar Su-En.
– På K.R.O.P.P arbetar konstnärerna mot kommersialisering och ren underhållning. Istället vill vi utmana tanken, få människor att fundera över vilka liv vi vill leva, ge andra värderingar och ett andrum från shoppingkulturen.