Färre konserter i Konserthusets egen regi, ett par musikfestivaler mindre, men också en strävan efter att vidga upplevelsen hos konsertbesökarna mot att ge mer än själva musikstunden. Det är ambitionerna hos den nya konstnärliga ledningen för Konserthuset i Uppsala. De tre konsertproducenterna Jessica Grundemar, Stefan Holmström och Patric Kiraly axlar sedan februari det konstnärliga ledarskapet, då vd:n och konstnärliga ledaren Magnus Bäckström slutade. De tre säger sig ändå vara mer än nöjda med det kommande höstprogrammet.
– Vi kommer absolut inte att förändra våra ambitioner när det gäller den konstnärliga höjden på de konserter vi producerar. Finsmakarna kanske kommer att märka en liten minskning i utbudet. Men förhoppningsvis kommer vi också att ge nya publikgrupper, som tonåringar, lite mer, säger Patric Kiraly.
I reella tal kan det komma att bli ungefär tjugo egenproducerade konserter färre under det kommande spelåret. Därav kan tio konserter sägas tillhöra Sacred music festival, som alltså "pausas" ett tag.
– Vi är helt enkelt inte beredda på att ta de ekonomiska riskerna som finns runt den festivalen. Den har funnits sedan Konserthusverksamheten drog i gång 2007, så det kanske är dags att hitta något annat koncept, säger Stefan Holmström.
Han berättar att Sacred music festival initierades av förre vd:n och konstnärliga ledaren Magnus Bäckström. Det var inte gjord någon planering alls för den festivalen till hösten.
Även konsertserien Brus försvinner, men det beslutades redan i höstas. Övriga festivaler blir kvar, som till exempel Gitarrfestivalen. Men just den har en extern arrangör. Kvar är också festivalen med elektronisk musik, Volt, som äger rum nu i juni.
De tre konsertproducenterna var lika oförberedda som resten av konserthuspersonalen på vd-avhoppet i februari. Ena dagen var det styrelsemöte och morgon därpå informerades personalen.
Situationen komplicerades ytterligare av att konsertverksamheten fick andra ekonomiska förutsättningar i början av året. Tidigare gick Uppsala kommun in med ekonomiskt förluststöd varje år. Nu ska hela verksamheten klaras, både konserter och kongresser, inom en given ekonomisk ram, dit alltså kommunen skjuter till konsertstöd i förväg.
Går någon del av husets verksamhet med mer vinst blir det också mer pengar till kultur.
Ungefär 30 procent av alla konserter som ges arrangeras av Konserthuset, resten står externa arrangörer för. Dit räknas Musik i Uppland men också arrangörer för mer kommersiella evenemang som exempelvis ståuppshower.
– Vår ambition är att ha lika hög profil som tidigare, att vi ska vara ett konserthus som sticker ut med våra arrangemang, programmet får inte bli "mainstream", säger Linda Bovin, tillförordnad vd för Uppsala Konsert & Kongress.
Men hon säger också att biljettintäkterna under våren har generellt varit lägre än tidigare.
– Någonstans måste vi få in pengarna och framöver måste vi ha marginal, eller ekonomisk krockkudde. Men vår profil och vårt varumärke är jätteviktigt att behålla, säger hon.
Till de blivande merupplevelserna runt konserterna hör konstutställningar och kortfilmsprogram. Producenttrion har gett Uppsala internationella Korfilmfestivals chef Niclas Gillberg i uppdrag att ställa samma kortfilmprogram som överensstämmer med musiken i två av konserterna.
– Vi tycker det är viktigt att vi inte stelnar utan fortsätter att utvecklas. Konserthuset i Uppsala är ett fantastiskt hus att jobba i, säger Stefan Holmström.
Tidigast till hösten börjar rekrytering efter en ny vd som eventuellt också ska vara konstnärlig ledare. Ledningsstrukturen är inte färdigutredd än.