Farliga flygfÀrder

PĂ„ fredagen har filmen Flight UppsalapremiĂ€r, Ă€nnu ett drama med en flygolycka i centrum. FrĂ„gan Ă€r varför filmmakarna Ă€r sĂ„ besatta av just flygolyckor, nĂ€r flyget egentligen Ă€r ett av de sĂ€kraste transportsĂ€tten som finns.

Foto: UIP

Kultur och Nöje2013-01-25 11:19

Under 2010 Àgde 38 miljoner trafikflygningar rum i vÀrlden. Av dessa var det elva stycken som slutade i olyckor, enligt statistik frÄn International Air Transport Association. Att flyga Àr med andra ord nÄgot av det sÀkraste man kan Àgna sig Ät.

Skulle man ÀndÄ ha den ofantliga oturen att bli inblandad i ett flyghaveri sÄ kan man trösta sig med att man faktiskt har en vÀldigt stor chans att överleva. Enligt siffror frÄn amerikanska National Transportation Safety Board sÄ överlevde till exempel 95,7 procent av alla dem som var inblandade i olika former av flygolyckor mellan Ären 1983 och 2000, och flygsÀkerheten har knappast blivit sÀmre sedan dess.
Trots detta sÄ Àr filmhistorien full av flygmotorer som börjar brinna, gasmasker som blir hÀngande och höjdmÀtare som börjar snurra. Om man baserar sin verklighetsuppfattning pÄ filmer sÄ Àr helt enkelt flygning fullstÀndigt livsfarligt.

En förklaring till att filmmakarna Àlskar att skildra just flygolyckor Àr att de kan vara förhÄllandevis utdragna draman. En bilolycka sker till exempel oftast inom loppet av ett par sekunder medan ett flygplan kan ha flera skrÀckfyllda minuter kvar ner till marken.
Eftersom flygolyckor Àr sÄ pass ovanliga sÄ blir uppmÀrksamheten ocksÄ stor nÀr de vÀl intrÀffar. Enligt en amerikansk undersökning Àr det 6 000 gÄnger vanligare att rapporter om flygolyckor pryder tidningarnas förstasidor Àn artiklar om cancer. Att flyghaverier upptar mÄngas tankar och fantasier och skrivs in i filmmanus Àr inte sÄ konstigt.

En annan, viktigare anledning Àr förstÄs den utbredda fobin som mÄnga har inför att flyga. Undersökningar visar att ungefÀr en fjÀrdedel av befolkningen i vÀstvÀrlden kÀnner obehag eller skrÀck i samband med flygningar.
Flygplan Àr klaustrofobiskt trÄnga och man Àr omgiven av frÀmlingar. Skulle man fÄ panikÄngest sÄ har man ingenstans att ta vÀgen.

De som verkligen lider av flygrÀdsla skulle aldrig komma pÄ tanken att betala pengar för att se ett sÄdant skrÀckscenario utspela sig pÄ vita duken. Har man en lÀttare fobi kan det dock vara kittlande, fascinerande och kanske till och med terapeutiskt att konfronteras med sina rÀdslor pÄ bio.
I katastroffilmer brukar fullstÀndig hysteri bryta ut och folk skriker besinningslöst i kabinen. I verkligheten Àr dock den sortens reaktioner ovanliga. Amerikanska psykologer har kommit fram till att bara 10 procent agerar irrationellt eller hysteriskt i en sÄdan situation, medan 10 procent blir handlingskraftiga och hela 80 procent blir handlingsförlamade eller paralyserade.

I mitten av 00-talet började ryktet gÄ om en kommande film vid namn Snakes on a plane. Idén att kombinera tvÄ av de vanligaste rÀdslorna, orm- och flygfobi i en och samma film vÀckte ett enormt förhandsintresse.
Olika bloggare spelade in lÄtar, sydde upp klÀder, skapade affischer och började göra egna kortfilmer pÄ temat - redan innan filmen hade haft premiÀr.
NĂ€r Snakes on a plane vĂ€l skulle visas för första gĂ„ngen i Phoenix, Arizona gick ryktet om att skallerormar var lösa i biosalongen. Efter filmvisningen hittades ocksĂ„ en orm i lobbyn och en pĂ„ parkeringsplatsen utanför, nĂ„got som gav filmen ytterligare ”gratisreklam”.

En Ànnu lÀskigare upplevelse Àn att anfallas av ormar pÄ ett flygplan kan möjligen vara att rÄka hamna pÄ ett plan som ocksÄ Àr en fÄngtransport för farliga vÄldsbrottslingar och de kriminella plötsligt tar över spakarna. Den osannolika historien fick mÄnga biobesökare att kippa efter andan 1997 dÄ Con Air hade premiÀr.
Den mest omtalade flygkatastroffilmen bör ÀndÄ vara Alive frÄn 1993. HÀr berÀttas den sanna historien om de uruguayanska rugbyspelarna som kraschar i de svÄrtillgÀngliga Anderna och sedan tvingas Àta av sina döda lagkamrater för att överleva i 72 dagar, innan rÀddningen kommer.

Att flyga kan mÄnga gÄnger kÀnnas som en utsatt situation. Man lÀgger sitt liv i ett par piloters, eller ödets, hÀnder. Det finns dock forskning som visar att uppemot 30 procent av alla dödsfall inom flyget hade kunnat undvikas om passagerarna bara hade följt sÀkerhetsinstruktionerna och förberett sig ordentligt.

FEM FILMER FÖR FLYGRÄDSLA

Airport (1975)
1970-talet var katastroffilmernas Ärtionde och det hÀr var en av de populÀraste. Scenen dÀr ett litet privatflygplan kolliderar med en Boeing 747 och river upp ett hÄl i cockpit Àr vÀlgjord och suggestiv, men tÀmligen orealistisk.

Titta vi flyger (1980)
En stilbildande klassiker i crazyhumorgenren dÀr allt möjligt och omöjligt intrÀffar pÄ 10 000 meters höjd. HÀr förvandlas flygmaskinen till ett dÄrhus, och de mÄ vara hysteriskt roligt, men knappast betryggande.

Die Hard 2 (1990)
Flygledarna brukar utgöra en trygghetsfaktor vid problem i luften. I Die Hard 2 tas dock hela flygplatsen över av terrorister, kommunikationen bryts och allt fler plan börjar cirkulera ovanför Washington DC, utan att kunna landa och snart tar brÀnslet slut...

Cast away (2000)
Scenen nÀr Tom Hanks kastas runt inuti ett flygplan medan det kraschlandar i havet Àr mÀsterligt genomförd, en bildsatt mardröm.

Final Destination (2000)
En ung man har en utdragen mardröm om hur han och vÀnnerna förolyckas i en flygkrasch. Det börjar med skakningar, korta strömavbrott och Ängestskrik innan helvetet brakar loss.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!