– Det är första gången, mig veterligt, som en större utställning med Anselme Boix-Vives verk visas i Sverige, säger Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum.
Han berättar att han fick kontakt med konstnärens barnbarn, Philippe Boix-Vives i samband med den stora Peter Weiss-utställningen för tre år sedan. Philippe är sambo med Nadja Weiss, dotter till Peter Weiss.
– Jag var på besök i deras hem i Stockholm, fick syn på några målningar de hade av Anselme Boix-Vives och blev intresserad, berättar Daniel Werkmäster.
Philippe Boix-Vives är kompositör och hans syster Julia Boix-Vives är bildkonstnär i Amsterdam. De flesta av utställningens 140 verk är från deras privata samlingar. Men några av verken som de håller på att hänga är inlånade.
– Det var min far som fick farfar att börja måla så sent i livet. Min pappa kom in på Beaux art i Paris (Konstakademien) och mindes att han och hans far hade ritat tillsammans och visade på penslar och färg för honom, berättar Philippe Boix-Vives.
– Farfar var en fattig spansk immigrant och fredsivrare. Han hade arbetat hårt med sin grönsaksaffär under hela sitt liv och förhöll sig till sitt måleri som till grönsakerna, det handlade om kvantitet!
2400 verk skapade Anselme Boix-Vives under de sista sju åren av sitt liv, upptäcktes av konstkännare och sålde i princip slut på det som ställdes ut i Frankrike, Tyskland och Schweiz.
Hans konst fick epitetet l´art brut, rå konst, gjord av personer utan formell konstnärlig utbildning utan kontakt med det etablerade konstlivet.
Utställningen ger både en tematisk och en biografisk beskrivning av Anselme Boix-Vives konstnärskap. I det första stora rummet finns de mer kända verken, men också en aldrig tidigare visad stor målning som hittades i konstnärens ateljé efter hans död. Rum två rör vissa teman i hans måleri som djur och figurer. I rum nummer tre doftar det av trä. Här håller en stiliserad rumslig gestaltning av konstnärens grönsakshandel och målarateljé på att ta form vid UNT:s besök. I ett hörn finns en tjock-tv och en radio, föremål som Anselme Boix-Vives hade i sin ateljé och som ständigt stod på när han skapade.
– Han hämtade motiv ibland direkt från tv:n som målningarna av Martin Luther King. Men min favorit är porträttet som han målade av från ett fotografi av sin egen pappa klädd i katalanska högtidskläder. Den hängde i vårt hem när jag växte upp, säger Julie Boix-Vives.
Vernissage av ”På besök hos Anselme Boix-Vives” är lördag 25 maj. Konstnärens barnbarn medverkar med egna verk, musik komponerad utifrån de målade bilderna och en videoinstallation. Utställningen kan ses på Uppsala konstmuseum fram till och med 15 september.
susanne.sigroth-lambe@unt.se