– Fru Meier är ängslig och bekymrad, katastrofen väntar ständigt om hörnet. Men en dag hittar hon en liten koltrastunge i sitt trädgårdsland. Det blir hennes livsuppgift att ta hand om den, berättar Margaretha Löfblad om sin rollfigur.
Hon är denna repetitionsdag iförd samma kläder som dockan som hon manövrerar med en liten pinne i dockans huvud. Dockans leder är mjuka. Även den andra dockspelaren, Per Löfblad har likadana kläder som den docka han sköter.
– Tanken är att dockorna ska vara dockspelarnas alter egon, berättar dockmakaren Eva Grytt, medan hon fixar med rufset i dockdramats tredje rollfigur, koltrastungen lilla Pip.
– Det finns inslag i föreställningen som inte är så realistiska, paret Meier hamnar i dockvärlden när fågeln ger deras fantasier vingar.
Själva fågeln är tillverkad i tre storlekar. Under vistelsen hos paret växer nämligen lilla Pip till flygfärdig.
– Koltrasten kan sägas vara en bild av alla skyddslösa, de som behöver lite stöd för att lära sig saker, säger föreställningens regissör Ingalill Ellung.
Hon har själv dramatiserat den ursprungliga tyska berättelsen av Wolf Erlbruch, ”Fru Meier och koltrasten”.
– Det är en underfundig berättelse. Författaren har skrivit och tecknat flera bilderböcker för barn, bland annat "Anden, Döden och Tulpanen" som har spelats på Dramaten 2014, säger hon.
Det är första gången Ingalill Ellung regisserar hos Teater Spektaklet, men hon har en lång och gedigen erfarenhet av dockteater, bland annat från Dockteatern Tittut och Byteatern.
– Jag hör till det fåtal som fick utbildning i dockteater under 1976 – 1979, på Svenska dockteaterinstitutet som drevs av Michael Meschke. Mest har jag arbetat som dockspelare, men under senare tid har det blivit roligt att regissera också, säger hon.
Det är mycket jazzig musik i föreställningen, klassiker från 1930-talet i inspelningar med musiker som Artie Shaw och Benny Goodman. Ett tyskt gökur och en magisk radio hör till scenografin, liksom visningsmöjligheter för en liten filmsnutt. Per Löfblad demonstrerar att det finns små manöverpaneler för scenteknik som är fiffigt dolda, till exempel bakom ett bord eller ett dekorstycke. Per och Margaretha Löfblad sköter allting från scenbygge till biljettrivning och scenteknik, förutom att de agerar på scenen. Urpremiären blir på hemmascenen i Uppsala, Den lilla teatern, lördag 8 oktober och därmed inleds barnteaterhösten där.