Det är storslam för Uppsala stadsteaters uppsättningar av "Fanny och Alexander" samt "Morbror Vanja", som blivit utvalda att delta i inte mindre än tre prestigefyllda scenkonstfestivaler under kommande spelår. I maj spelas "Morbror Vanja" i regi av Yana Ross på Scenkonstbiennalen i Malmö, och i augusti på anrika Tampere teaterfestival. I mars nästa år är det så dags för Stadsteaterns vd och konstnärlige ledare Linus Tunströms uppsättning av "Fanny och Alexander" att uppföras på Ibero-American Theater Festival i Bogotá, Colombia med programpunkter från 25 länder och nära 3 miljoner besökare.
– Generellt sett är det sällan som en svensk produktion från en av de större scenerna deltagit i liknande sammanhang. Så det känns ärofullt, säger Linus Tunström.
"Fanny och Alexander", baserad på Ingmar Bergmans klassiska film med samma namn, har även satts upp i Finland, Danmark och Norge. Nu blir det första gången som föreställningen sätts upp utanför Norden. Vad kan uppsättningen då förmedla i en colombiansk kontext?
– Jag kan tänka mig att tematiken i "Fanny och Alexander", med kyrka och fundamentalism kontra fantasi och teater, kan vara av betydelse där. Festivalen har också fötts i ett spänningsläge mellan katolsk högerextremism och konst, då den i sin tidiga historia utsattes för ett bombdåd av högerextrema katoliker. Nu är det dock betydligt lugnare.
Någon ny spelperiod för "Fanny och Alexander" på Stadsteatern i samband med festivalen blir det dock inte, då det beräknas ta två månader att skeppa över all rekvisita till Colombia.